Deze cursus van het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) is bedoeld voor informatieprofessionals die hun eigen rol, eigen diensten en producten en het vakgebied op de juiste wijze willen positioneren, zodat voor alle stakeholders de toegevoegde waarde van informatiebeheer duidelijk is.
Na afloop van dit onderdeel is de deelnemer in staat om de toegevoegde waarde van zijn informatieproducten -en diensten op de juiste wijze aan de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen met een verbeterde positie binnen de organisatie tot gevolg.
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Inleiding marketing
- begrippen en definities
- het belang van het toepassen van marketing belangrijk in de informatiedienstverlening
- Toegevoegde waarde
- Verwachtingen en imago
- Mijn waarde voor de organisatie
- sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen
- Doelgroepen
- doelgroepen vs. persona’s
- wie is mijn klant?
- wat zoekt mijn klant?
- ken ik mijn klant?
- De boodschap
- wat wil ik communiceren?
- what’s in it for me?
- headlines / slogans / hoofdboodschap
- keywordswelk probleem los ik op?
- Communicatiemedia
- kies het juiste medium voor de juiste doelgroep en juiste boodschap
- typen content