Jaarlijks hebben Nederlanders ongeveer 390 miljoen keer contact met de overheid. Meer dan 50 procent van die contacten (ca. 200 miljoen) verliep in 2016 via een digitaal kanaal. Dat betekent dat individuele personen jaarlijks zo’n 30 keer per jaar zaken regelen met diverse overheidspartijen en dat in 15 gevallen op digitale wijze doen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van BZK waarbij via een steekproef ondermeer is gekeken naar het totaal aantal digitale contacten tussen burgers en de overheid.
Acht op de tien burgers die op dit moment al digitaal contact met de overheid hebben geven aan dat volledig digitaal contact (met betrekking tot een levensgebeurtenis) mogelijk is. Voor 14 procent is dat niet mogelijk. Van de burgers die geen digitaal contact met de overheid hadden geeft driekwart aan dat volledig digitaal (met betrekking tot de levensgebeurtenis) contact mogelijk zou zijn. Voor 15 procent is dat niet mogelijk.
De burgers beoordelen zowel de individuele overheidsorganisaties als de keten van overheidsorganisaties gemiddeld met een 7,1. De samenwerking tussen de overheidsorganisaties wordt met een 6,6 beoordeeld.