Volledig elektrische auto’s zijn op weg naar een doorbraak. De belangrijkste barrières voor succes – laadinfrastructuur, actieradius en prijs – worden de komende jaren geslecht. De elektrische auto beweegt zich daarmee op een groeipad naar een 100 procent aandeel in de Europese autoverkopen. Dat stelt het ING Economisch Bureau in het rapport Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry.
Europese autofabrikanten zijn toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren. Zij zien dit concurrentievoordeel echter verdwijnen met de overgang naar elektrische aandrijving (elektromotoren en batterijen). Daarin liggen naar verwachting minder mogelijkheden zich te onderscheiden van de concurrentie. De druk op de waarde van aandrijflijnen zal toenemen, terwijl marges dalen. Ook zullen (batterij) leveranciers de ontwikkeling en productie van aandrijflijnen meer naar zich toetrekken. Dit segment van batterijen voor elektrische voertuigen is grotendeels in handen van Noord-Amerika en vooral Azië, terwijl Europa hierin slechts een geringe rol speelt.
Voordat elektrische auto’s de markt kunnen domineren liggen er wel een aantal uitdagingen. Volgens onderzoek van ING zijn er drie belangrijke redenen voor consumenten om nog niet over te stappen. Grenzen aan de laadinfrastructuur (20 procent van de consumenten), een te krappe actieradius (28 procent) en de hoge prijs van elektrische auto’s (40 procent) worden genoemd als belangrijkste redenen om nog geen elektrische auto te kopen.
Deze barrières worden de komende jaren allemaal geslecht. In 2024 zullen de kosten van eigendom en gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende range (actieradius) in evenwicht zijn met die van een gelijkwaardige brandstof aangedreven auto in Europa’s grootste markt, Duitsland.
Voor meer informatie over elektrisch rijden en de Nederlandse laadinfrastructuur, zie de Publiek Denken Special Koersen op klimaatneutraal.