nieuws

Met beter verwachtings­­management is winst te behalen

Tekst Marc Notebomer

In het kader van de Barometer Burgerparticipatie heeft Ambtenarenpanel een raadpleging uitgevoerd naar wat gemeenteambtenaren en inwoners vinden van de burgerparticipatie in hun gemeenten. Ten opzichte van vorig jaar is in beide groepen een voorzichtig positieve stijging te zien in de waardering van participatietrajecten. Wanneer we kijken naar de grootste belemmering blijkt dat (gebrek aan) capaciteit het grootste struikelblok vormt.

Aan het woord is Sam Hendriks, onderzoeker bij Invior. Invior is een onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van participatie dat samen met uitgeverij Publiek Denken het Ambtenarenpanel en de Barometer Burgerparticipatie uitvoert. ‘Het doel van de Barometer Burgerparticipatie is om inzicht te krijgen in wat de stand van zaken is als het om burgerparticipatie in Nederland gaat,’ vertelt Hendriks. ‘Dat doen we dus door zowel inwoners als gemeenteambtenaren te bevragen. Aan de Barometer Burgerparticipatie hebben dit jaar ongeveer 23.000 inwoners deelgenomen en 58 gemeente­ambtenaren.’

Rapportcijfers

De resultaten van de Barometer Burgerparticipatie van 2024 komen gedeeltelijk overeen met die van vorig jaar. ‘Maar,’ zegt Hendriks, ‘er is wel sprake van een opgaande lijn. De deelnemers zijn burgerparticipatie over het algemeen positiever gaan ervaren dan voorheen. De grootste verandering zit in het rapportcijfer dat de inwoners geven. Vorig jaar gaven ze een 5; dit jaar is dat een bijna een heel punt gestegen, naar 5,9. Burgerparticipatie staat al een tijdje hoog op de agenda. Daar heeft dat mee te maken, althans dat vermoeden we.’

Gemeenteambtenaren geven volgens Hendriks vooral aan meer training en educatie en capaciteit nodig te hebben. ‘Verder geven ze aan dat ook vertrouwen en duidelijke kaders voor een succesvolle burger­participatie essentieel zijn. Dit sluit aan bij de beleving van inwoners, die aangeven dat zij vaak het gevoel hebben dat de gemeente niet oprecht geïnteresseerd is in hun mening.’

Verder laten de resultaten zien dat er wat betreft verwachtingsmanagement van en terugkoppeling naar de inwoners nog wel winst te behalen is. Hendriks: ‘Maar liefst 6 op de 10 professionals zeggen: dat kan echt beter.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit PD 54: Burgerparticipatie
 Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *