nieuws

Ministerie van BZK start campagne tegen nepnieuws

Blijf nieuwsgierig. Blijf kritisch. Dat is het motto van de online campagne die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) deze week is gestart. Hiermee wil het ministerie Nederlanders bewust maken van het fenomeen nepnieuws.

Mediawijsheid
De campagne maakt deel uit van een brede aanpak om mediawijsheid te bevorderen. De verspreiding van desinformatie met als doel om de democratische rechtsorde te ondermijnen en destabiliseren is een reële dreiging, aldus BZK-minister Kajsa Ollongren. Ze benadrukt het belang van vrije meningsuiting bij verkiezingen. ‘Nepnieuws en desinformatie kunnen soms ontwrichtend werken,’ waarschuwt ze. ‘Check nieuws en kijk waar het vandaan komt, wie heeft er belang bij?’

Onderzoek social media en internetzoekmachines
De campagne loopt tot na de verkiezingen van het Europees Parlement. Het ministerie van BZK heeft aan de Universiteit van Amsterdam opdracht gegeven om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de effecten van sociale media en internetzoekmachines in de aanloop naar de verkiezingen van maart en mei 2019. De resultaten hiervan worden voor de zomer bekendgemaakt.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *