nieuws

Nationale ombudsman: Informatieverstrekking rond vergunningen moet beter

De overheid moet de informatieverstrekking rond het verlenen van vergunningen beter afstemmen op de diversiteit van de burgers. Dat zegt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na klachten dat omwonenden zich vaak onvoldoende of te laat geïnformeerd voelen. Hij pleit voor meer maatwerk en pro-activiteit van de overheid.

Oog voor diversiteit en inclusie vormen een rode draad wanneer het gaat om het bereiken van burgers, stelt Van Zutphen. Dit betekent dat de overheid in een aantal gevallen meer moet doen dan juridisch gezien verplicht is.

Duidelijk en begrijpelijk
Zorg voor een passend aanvullend informatiekanaal wanneer informatie digitaal wordt verstrekt, luidt een van de aanbevelingen op basis het onderzoek van de Nationale ombudsman. Daarnaast vormt toegankelijkheid een belangrijk aandachtspunt: de publicaties over vergunningen moeten duidelijk en begrijpelijk zijn. Dit is nog lang niet altijd het geval.

Informatiescan
De Nationale ombudsman heeft ook een tool laten ontwikkelen voor ambtenaren die in de praktijk met informatieverstrekking rondom vergunningen te maken hebben. Met de zogeheten informatiescan kunnen zij stapsgewijs in kaart brengen, welke omwonenden te maken krijgen met de verandering, wat de impact is, welke kanalen het beste aansluiten en of de informatie begrijpelijk is.

Verloren stem
‘Omwonenden zijn vaak bang dat er overlast op de loer ligt als er veranderingen in hun straat, buurt of wijk op stapel staan,’ zegt Van Zutphen. ‘Zij willen hier rekening mee kunnen houden en zich niet overvallen voelen. Ook willen zij de mogelijkheid hebben om daarop invloed uit te kunnen oefenen. Hun stem gaat nu te vaak verloren.’

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *