nieuws

Ombudsvisie op klachtenbehandeling overheid

De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen roept overheden op om de manier waarop zij klachten van burgers behandelen, verder te professionaliseren. De ombudsman heeft hiervoor de Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling ontwikkeld.  

De Nationale ombudsman krijgt van overheden regelmatig de vraag hoe goede klachtbehandeling er in de praktijk uitziet. Volgens Van Zutphen begint het met je te realiseren welke doelen klachtbehandeling eigenlijk heeft: burgers op weg helpen en leren van hun klachten. Zijn visie heeft zich ontwikkeld rondom deze doelen en geeft praktische handvatten hoe ze te bereiken. Ook beschrijft Van Zutphen wat klachtbehandelaars nodig hebben. ‘Natuurlijk de juiste kennis, vaardigheden en een goed netwerk, maar ook bestuurders in de organisatie die het belang van professionele klachtbehandeling onderstrepen en uitdragen binnen de organisatie,’ aldus Van Zutphen.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *