nieuws

Participatie­coach als aanspreekpunt

Tekst Dave Schut
Beeld Gemeente Huizen

De gemeente Huizen is een van de koplopers in de Barometer Burgerparticipatie van dit jaar. Huizen ziet participatie niet als een project, maar als een mentaliteit. Op elk dossier kan samenwerking met de inwoner worden gezocht. Participatiecoach Demetrio Erken en communicatieadviseur Michel van den Bergh proberen dit in goede banen te leiden.

‘Wij zien participatie als een mindset die je op elke afdeling nodig hebt,’ zegt Michel van den Bergh. ‘Daarnaast is er natuurlijk gewoon beleid vereist. En uitvoering. Collega’s met vragen over participatie moeten daarom ergens terechtkunnen. Demetrio is hier als participatiecoach het aanspreekpunt voor.’ Demetrio Erken beschouwt participatie als iets dat steeds weer terugkeert. ‘Het is een blijvende afstemming met inwoners,’ zegt hij. ‘Je voortdurend afvragen: bewegen we de juiste kant op? Zo ja, dan gaan we verder. Zo nee, dan is het tijd voor aanpassing.’

Volgens Erken moet participatie van twee kanten komen. ‘Het is een dialoog tussen gemeente en inwoner. Als je als ambtenaar zo’n gesprek ingaat met een agenda, dan wordt het al gauw ongemakkelijk. De inwoner voelt dat. Het moet juist een open dialoog zijn die verschillende richtingen op kan gaan. Beide partijen moeten bereid zijn om van gedachten te veranderen.’

Wijkpeiling

Met enige regelmaat houdt Huizen een zogeheten Wijkpeiling. Van den Bergh: ‘Dat is een digitale enquête door de hele gemeente. We nodigen mensen per brief uit om mee te doen. Zo kunnen we achterhalen hoe zij hun wijk ervaren. Wat waarderen ze? Wat kan er beter? Onder de noemer Bestuur & Inwoners in gesprek gaat het college ook zelf de wijken in. Daarnaast organiseren we wijkavonden, waarvoor we aan de hand van de peiling een wijk selecteren. Bewoners gaan dan in gesprek met het voltallige college. Eerst willen we horen wat er goed gaat. Inwoners plakken bijvoorbeeld post-its met complimenten op de rug van een wethouder. Dat is heel leuk om te zien, zo begin je positief. Maar daarna mag er ook zeker een kritische noot worden gekraakt. Vaak gaat dat om verkeerssituaties of kleine vormen van overlast. Zo leren wij een wijk steeds beter kennen. En andersom: de inwoners leren ook de gemeente kennen.’

Alle inbreng gaat vervolgens mee terug naar de organisatie, zegt Van den Bergh. ‘Dat sturen we naar de teams die bij het desbetreffende onderwerp betrokken zijn. Van sociaal domein tot openbare orde en veiligheid. Zodat zij inzicht krijgen in wat onze inwoners van ons denken en verwachten.’ Van den Bergh benadrukt dat verwachtingsmanagement belangrijk is, op zo’n wijkavond. ‘Lang niet iedere wens kan meteen worden vervuld. Dat moet je er ook zeker bij vertellen. Je moet kunnen uitleggen waarom iets niet kan, of nog niet kan.’

Participatiegids

Erken heeft ook contact met inwoners buiten zulke avonden, vertelt hij. ‘Als zij een initiatief opzetten, ga ik bijvoorbeeld even langs voor een praatje. Zodat ik ze daarbij kan helpen. Laatst was er een Halloweenfeest. Dat was nogal uitgebreid, dus daar was toestemming voor nodig. Toen was ik de schakel tussen de initiatiefnemers en de afdeling vergunningen. Verder zijn er buurtbarbecues, Burendag, ja, er is van alles. Heel divers.’

Op de vraag hoe inwoners weten dat ze contact met Erken kunnen opnemen, tovert hij een folder tevoorschijn. ‘Kijk, dit is de participatiegids. Die heb ik samen met collega’s geschreven. Dit komt voort uit een beleidsnota, maar inwoners hebben natuurlijk lang niet altijd zin en tijd om zo’n nota te lezen. Deze gids is een laagdrempelige samenvatting. Een stappenplan voor als je wilt participeren. Mijn gegevens staan er ook op, zodat inwoners weten dat ze bij mij terechtkunnen.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit PD 54: Burgerparticipatie
 Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *