Beeld: gemeente West-Betuwe | Budgetcoaches van de gemeente West Betuwe werken met de app van Plinkr Nazorg
De gemeente West Betuwe is gestart met de pilot Plinkr Nazorg om inwoners met financiële problemen beter te ondersteunen. Door een toenemende vraag naar schuldhulpverlening en de steeds complexere aard ervan, zet de gemeente in op een proactieve aanpak. In de pilot worden inwoners begeleid door een budgetcoach of schuldhulpverlener en leren ze via de Plinkr-app hun inkomsten, uitgaven en budget beter te beheren. Daarnaast worden digitale vaardigheden ontwikkeld.
Wethouder Jan de Geus benadrukt het belang van deze aanpak: ‘Met Plinkr willen we voorkomen dat inwoners opnieuw in financiële problemen raken na een schuldhulpverleningstraject. Ook willen we geldzorgen vroeg signaleren om tijdig in te grijpen.’
Inzicht in geldzaken met Plinkr
Plinkr is een gebruiksvriendelijke app die helpt bij het organiseren van de persoonlijke financiën. Gedurende zes maanden worden inwoners intensief begeleid om hun geldzaken in kaart te brengen. Daarbij is ook aandacht voor het gebruik van online overheidsdiensten, zoals DigiD en de Toeslagen-app. Na deze periode blijft de app beschikbaar, zodat gebruikers zelf de regie kunnen blijven voeren over hun financiën.
Nazorg en preventie
Wethouder De Geus is verheugd met de start van de pilot, die inspeelt op thema’s zoals bestaanszekerheid en financiële redzaamheid, onderwerpen waar ook de gemeenteraad zich al langer mee bezighoudt. Hij merkt op: “Door inwoners te helpen met hun financiën, hopen we grotere problemen te voorkomen. Vaak spelen er naast financiële zorgen ook andere kwesties, zoals gezondheidsproblemen.” De resultaten van de pilot zullen over een jaar worden geëvalueerd om te bepalen of deze aanpak verder uitgerold kan worden.
De gemeente hoopt met dit initiatief de financiële zelfredzaamheid van haar inwoners te versterken en te voorkomen dat mensen na hulpverlening opnieuw in de schulden belanden.