nieuws Bestuurskracht

LCH: Expertise, snelheid en kwaliteit

Vanwege de urgentie van de coronacrisis en de benodigde handelingssnelheid werd het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) opgezet als een vrijwillige samenwerking zonder rechts­persoon. Hoe bestuur je zo’n organisatie?

‘Snel opzetten en snel weer afschalen: dat was aanvankelijk de bedoeling met het LCH,’ zegt Rob van der Kolk, directeur van het Amsterdam UMC Hartcentrum en tijdens de eerste maanden verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het LCH. ‘Er was dan ook geen tijd om het LCH te verankeren als juridische entiteit.’ ‘We waren een brug aan het bouwen terwijl we er overheen liepen,’ vult Jasper Vermeer, algemeen secretaris projectdirecteur-generaal LCH bij VWS, aan. ‘We wisten nog niet wat de stip aan de horizon was. En wil je als overheid een entiteit oprichten, dan moet je die stip al weten.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit de Publiek Denken-special LCH: Bouw de brug terwijl je eroverheen loopt. Klik hier om verder te lezen

Beeld: Hilbert Krane

Het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) is in het begin van de coronacrisis opgericht om persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) in te kopen waaraan een tekort dreigde. In de gehele gezondheidszorg was immers een grote vraag naar materialen als mondkapjes, beschermingsbrillen en handschoenen. Inmiddels zijn in Nederland voldoende hulpmiddelen beschikbaar, ook voor de tweede golf. Met dank aan het LCH. In de Publiek Denken-special Bouw de brug terwijl je eroverheen loopt worden de werkzaamheden van het LCH voor het voetlicht gebracht.
Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *