nieuws Bestuurskracht

Steenwijkerland draait op volle toeren

Gemeenten hebben de afgelopen 8 maanden hun dienstverlening moeten aanpassen. Ook de gemeente Steenwijkerland. Corona-vraagstukken staan op de eerste plaats. ‘Je kunt niet tegen een noodlijdende ondernemer zeggen: bel volgende maand maar even terug.’

Toen het coronavirus uitbrak en Nederland grotendeels op slot ging, stond ook in Steenwijkerland de wereld even stil, zegt wethouder Tiny Bijl. ‘Afspraken werden afgezegd, de agenda was opeens leeg. Maar gemeentelijke dienstverlening moet natuurlijk gewoon doorgaan.’ De nieuwe situatie bracht verschillende nieuwe vraagstukken met zich mee. Rijk aan toerisme en horeca richtte Steenwijkerland een noodloket in voor ondernemers. Daarnaast zette de gemeente kindernoodopvang op en was er extra toezicht nodig om de coronaregels te handhaven. ‘Corona-vraagstukken zijn nu even prioriteit nummer één. Je kunt niet tegen een noodlijdende ondernemer zeggen: bel volgende maand maar even terug.’

Belrondje
Dat betekent echter niet dat het reguliere werk volledig stil kwam te staan. Doordat ze veel thuis werkten, gingen inwoners klussen en bijbouwen aan hun huis, waardoor de gemeente een hausse aan vergunningaanvragen te verwerken kreeg. ‘Normaal gesproken hebben we vrije inloop in het gemeentehuis, maar dat kan natuurlijk niet meer,’ zegt Bijl. ‘Het klantcontactcentrum is daarom op volle toeren blijven draaien.’ Ze merkte dat er veel behoefte was aan contact, zij het dan tijdelijk digitaal. ‘In mijn werk is contact met de samenleving en mijn achterban essentieel. Fysieke aandacht of een luisterend oor is gewoon een belangrijk onderdeel van mijn functie. Dat is nu even heel moeilijk. Videobellen, webinars of contact via de app met inwoners was eventjes wennen, inmiddels is het helemaal niet meer raar. We hebben net nog een belrondje gedaan met ondernemers, we organiseren webinars over verduurzaming van de gemeente. Deels digitale dienstverlening is de toekomst, dat gaan we dan ook uitbouwen de komende tijd.’

Inwonerspanel
De crisis duurt inmiddels veel langer dan aanvankelijk gedacht. Bijl is tevreden over het handelen van de gemeente in crisistijd, maar benadrukt dat het er nog niet op zit. ‘Richting de feestdagen – normaliter hier gevierd met grote bijeenkomsten, feesten in jongerenketen en carbidschieten – wordt het nog wel even spannend. Als er mogelijkheden zijn, gaan we daarin mee, maar het is belangrijk om ons aan de regels te blijven houden.’ Om ook het eigen handelen kritisch onder de loep te nemen organiseert de gemeente Steenwijkerland deze maand een online inwonerspanel. ‘We hebben stevige discussies gevoerd met inwoners, maar komen er gelukkig goed uit met z’n allen,’ zegt Bijl. ‘Toch is het belangrijk aan inwoners te vragen hoe zij de dienstverlening in deze tijd hebben ervaren en wat zij eventueel gemist hebben. Mensen krijgen veel op hun bordje, dus wij willen hen zoveel mogelijk tegemoetkomen.’

*Dit artikel is geschreven door Jelle van der Meulen en verscheen oorspronkelijk in PD23: Dienstverlening in tijden van crisis. Neem hier een abonnement op Publiek Denken

Beeld: Gemeente Steenwijkerland

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *