nieuws Bestuurskracht

Notadokter: Taaltucht is denktucht

Op het Haagse Malieveld vinden heel wat demonstraties plaats. Klimaatdemonstraten, viruswaarheidsvinders, stikstofboeren, en andere groepen bezorgde burgers: we zien ze met een zekere regelmaat in onze journaals en krantenkolommen voorbijkomen. Maar niet alle onrecht krijgt altijd de aandacht die het verdient. Heeft u weleens iemand zien demonstreren tegen het gebrekkige schrijfniveau van onze scholieren? Ik vermoed van niet. En toch is daar alle aanleiding voor.

De Inspectie van het Onderwijs luidde onlangs, op basis van nieuw onderzoek, maar niet voor het eerst, de noodklok over de gebrekkige schrijfkwaliteit bij veel basisschool­leerlingen. Het rapport Peil.Schrijfvaardigheid bevat niet alleen veel informatie over de leerlingprestaties ten aanzien van het schrijven van teksten, maar ook over het schrijfonderwijs op scholen voor (speciaal) basisonderwijs en de attitude van leerkrachten en leerlingen. Het rapport gaat niet alleen over hoe matig leerlingen technisch schrijven, maar ook over hoe leerlingen moeite hebben met begrijpelijk en samenhangend formuleren: het geordend op papier zetten van gedachten.

Belabberde prestaties
Wat blijkt: het minimale niveau voor schrijven wordt door driekwart van scholieren in de bovenbouw van de basisschool gehaald, maar een kwart blijft daar al onder. Wordt de lat hoger gelegd en kijk je naar het streefniveau, waarbij de leerlingen teksten met enige samenhang en een heldere opbouw kunnen schrijven, dan haalt slechts 28 procent van de leerlingen van groep 7 en 8 die norm, terwijl 65 procent de doelstelling niet haalt. Deze (belabberde) prestaties zijn in 10 jaar tijd niet verbeterd.

*Dit is het eerste deel van een artikel van Gert Riphagen uit Publiek Denken 25: LeefomgevingLees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *