Beeld: Pixabay
De Europese interne markt biedt bedrijven toegang tot ruim 450 miljoen consumenten. Daarmee is het een van de belangrijkste pijlers van het concurrentievermogen van de EU. Toch ervaren ondernemers en organisaties vaak hindernissen door complexe regelgeving en bureaucratie. De Europese Commissie presenteert daarom een nieuwe strategie om de interne markt eenvoudiger, efficiënter en toegankelijker te maken.
De Commissie wil het groeipotentieel van de interne markt vergroten en tegelijkertijd de consumentenbescherming versterken. De strategie omvat onder meer:
- Afbouwen van belemmeringen
Tien belemmeringen die het vrije verkeer van goederen en diensten het meest hinderen, worden geschrapt. Deze knelpunten zijn door bedrijven zelf aangedragen. - Versterking van de dienstensector
De voorstellen moderniseren de regelgeving voor sectoren als de bouw, post en pakketbezorging. Ook worden overbodige regels voor gereguleerde zakelijke diensten afgeschaft, zodat grensoverschrijdende handel wordt gestimuleerd. - Ondersteuning voor kleine en middelgrote ondernemingen
De invoering van een nieuwe definitie voor ‘kleine midcap-ondernemingen’ zorgt ervoor dat meer bedrijven profiteren van bestaande voordelen voor kmo’s. - Digitalisering en vereenvoudiging van regels
Bedrijven krijgen de mogelijkheid om documenten digitaal in te dienen. Dit verkleint de administratieve last en versnelt procedures binnen de EU. - Versterkte samenwerking met lidstaten
Lidstaten moeten een ‘Sherpa’ aanstellen: een vertegenwoordiger die toeziet op correcte toepassing van interne marktregels. Ook beoordelen zij nationale maatregelen die nieuwe belemmeringen kunnen opleveren.
De Commissie roept EU-landen op om actief bij te dragen aan het verbeteren van de interne markt. De strategie sluit aan bij de ambitie om de administratieve lasten vóór eind 2029 met 25% te verlagen, en met 35% voor kmo’s. De uitvoering en effecten van de voorgestelde maatregelen worden nauwgezet gemonitord in samenwerking met belanghebbenden.