nieuws Groene overheid

Auto op afstand

Steeds meer gemeenten weren de auto uit de binnenstad, die zo het domein van fietsers en voetgangers wordt. Maar ook in nieuwbouwwijken wordt de rol van de auto de laatste tijd teruggedrongen. Als het om mobiliteit gaat, kunnen gemeenten veel zelf regelen en dat moeten ze vooral doen. Er zijn immers grote lokale verschillen. Maar soms moet het rijk met de vuist op tafel slaan.

Dat steden autoluw of -vrij worden, kan ook nauwelijks anders, stelt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. ‘Kijk naar de NOVI, de Nationale Omgevingsvisie. Daarin staat het streven naar zo veel mogelijk verstedelijking binnen de bestaande contouren. Daar is veel voor te zeggen: de druk op de ruimte is groot en mensen willen in de stad wonen. Maar het is een volslagen illusie dat zelfs de huidige niveaus van autobezit van stedelingen en de parkeernormen daarbij kunnen blijven bestaan, hoewel het autobezit in steden nu al lager dan gemiddeld is. Er is geen ruimte en de vele auto’s tasten de leefomgeving aan. Het is daarom logisch dat je de rol van de auto terugdringt.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 25: LeefomgevingLees hier verder

Beeld: Shutterstock

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *