nieuws Groene overheid

Rotterdam kiest met verkeerscirculatieplan voor toekomstbestendige mobiliteit

Beeld: gemeente Rotterdam

Het Rotterdamse college heeft het verkeerscirculatieplan (VCP) definitief vastgesteld. Hiermee zet de stad een belangrijke stap richting toekomstbestendige mobiliteit. Het plan bevat 25 concrete maatregelen die bijdragen aan een veilige, leefbare en goed bereikbare stad. Met de uitvoering ontstaat meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen, terwijl de druk op woonwijken vermindert.

Rotterdam groeit snel. Dat brengt kansen én uitdagingen met zich mee. De toenemende druk op de openbare ruimte vraagt om een andere inrichting van de stad. Het VCP biedt hierop een antwoord door het verkeer slimmer te verdelen en het gebruik van duurzame vervoerswijzen te stimuleren.

Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer benadrukt het belang van het plan: ‘Met dit Verkeerscirculatieplan kiezen we voor een stad waarin mensen prettig kunnen wonen, werken en verblijven. Een stad waar iedereen zich vlot en veilig kan verplaatsen – lopend, fietsend, met het openbaar vervoer of met de auto.’

Minder doorgaand verkeer, meer ruimte voor bewoners

Bijna een kwart van het verkeer in en rond het centrum is doorgaand verkeer, zonder bestemming in de stad. Dit zorgt voor onnodige drukte en overlast in woonstraten. Met het VCP wordt dit verkeer voortaan omgeleid via de hoofdwegen en de ring. Hierdoor worden woonwijken rustiger en veiliger, en ontstaat er ruimte voor langzaam verkeer en vergroening.

Plan op basis van participatie en onderzoek

Het VCP is opgesteld na een uitgebreid participatietraject. Sinds mei 2024 zijn bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden betrokken via bijeenkomsten, een online vragenlijst en een expositie in het Timmerhuis. Op basis van hun input is het plan op meerdere onderdelen aangepast. Daarnaast zijn effecten op verkeersdoorstroming, luchtkwaliteit, geluid en economie zorgvuldig onderzocht.

Gefaseerde uitvoering in de komende jaren

De uitvoering van het Verkeerscirculatieplan start op korte termijn. De 25 maatregelen worden in fasen ingevoerd, verspreid over meerdere jaren. Daarmee kiest de gemeente voor een stapsgewijze aanpak die ruimte biedt voor monitoring, evaluatie en bijsturing. Zo blijft de impact op bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid gedurende het proces inzichtelijk en beheersbaar.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *