Beeld: Pixabay/Mohamed Hassan
De digitale veiligheid van onze samenleving en economie blijft van cruciaal belang. Hoewel de kennis en bereidheid tot actie op het gebied van cybersecurity bij bedrijven, consumenten en overheden groeit, toont recent onderzoek aan dat kleine bedrijven steeds minder aandacht hebben voor online veiligheid. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Alert Online 2024, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
Uit het onderzoek komt naar voren dat een derde van de kleine mkb-bedrijven (met minder dan tien medewerkers) in 2024 geen enkele cybersecuritymaatregel heeft genomen. Dit is een forse stijging ten opzichte van 2023, toen nog 19 procent van de bedrijven niets deed om hun digitale veiligheid te verbeteren. Ook blijft het aantal meldingen van cybercrimepogingen laag, vaak omdat ondernemers geen directe schade ervaren of denken dat het geen verschil zal maken.
Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken benadrukt het belang van digitale weerbaarheid: ‘Nederland kan zich geen half werk permitteren als het gaat om cybersecurity. Met de groeiende cyberrisico’s en incidenten die onze economie en samenleving treffen, is meer alertheid en actie van zowel ondernemers als consumenten nodig. De overheid ondersteunt dit door ondernemers breed te informeren over dreigingen en door eisen te stellen aan de veiligheid van producten en diensten. Initiatieven zoals de publiekscampagne “Doe je updates” dragen hieraan bij.’
Consumenten blijven kwetsbaar
Ondanks de toenemende aandacht voor digitale risico’s, blijft de kennis van Nederlandse consumenten over cyberdreigingen zoals phishing, hacken en malware grotendeels stabiel. Meer dan 30 procent van de Nederlanders schat hun eigen kennis als redelijk tot goed, maar toch doet driekwart van hen geen melding of aangifte van cyberaanvallen. Veel consumenten maken zich vooral zorgen over de veiligheid van hun naasten, en de angst voor verlies van data weegt vaak zwaarder dan mogelijke financiële schade.
Het onderzoek Alert Online 2024 geeft hiermee een duidelijk signaal af: hoewel er enige vooruitgang wordt geboekt, blijven er grote stappen nodig om de digitale weerbaarheid van kleine bedrijven en consumenten te verbeteren.