De recente quickscan uitgevoerd door TNO, in opdracht van de werkgroep Publieke Diensten, onthult een significante toename in het gebruik van AI binnen de Nederlandse publieke sector. Deze studie, die voortbouwt op eerdere onderzoeken uit 2019 en 2021, identificeerde 266 AI-toepassingen, wat een stijging van 61,21% sinds 2021 en 254% sinds 2019 vertegenwoordigt.
Een aanzienlijk aantal van deze toepassingen, 105 om precies te zijn, is geïmplementeerd door gemeenten, terwijl 46 in samenwerkingsverband zijn ontwikkeld. De meest prominente toepassingsgebieden zijn kennisverwerking, archivering & anonimisering en inspectie & handhaving.
Wat betreft de technieken, worden beeldherkenning en spraak- & tekstherkenning inclusief natuurlijke taalverwerking (NLP) het meest gebruikt. Van de 266 toepassingen zijn 102 volledig geïmplementeerd en bevinden 95 zich in de experimentele fase. AI wordt voornamelijk ingezet in de domeinen organisatie & bedrijfsvoering, transport & mobiliteit en publieke orde & veiligheid.
Deze toename toont een duidelijke verschuiving naar een hoger percentage geïmplementeerde toepassingen (38%) in vergelijking met experimenten (35%), wat duidt op een groeiende volwassenheid van AI binnen de sector. De invoering van een algoritmeregister en verbeterde toegankelijkheid van AI-projecten dragen in 2024 bij aan een grotere transparantie over AI-gebruik in publieke diensten.
Meer informatie over de resultaten van het rapport Quickscan AI in de Publieke Dienstverlening III is hier te raadplegen.