Tekst: Jeroen Dirks
Beeld: Bas de Meijer Fotografie
Het Trimbos-instituut bezit een enorme kennis over verslavingszorg en mentale gezondheid en breidt die kennis nu uit met twee nieuwe expertisecentra. Anouk Tuijnman, wetenschappelijk onderzoeker en teamcoördinator gamen, gokken en digitale balans, legt uit hoe je met die kennis de digitale kloof kunt overbruggen.
Over game- en gokverslaving worden kranten en zelfs hele boeken volgeschreven. En het is zelden positief: kinderen die zich terugtrekken op zolder; mensen die berooid op straat komen te staan. Maar wie Anouk Tuijnman spreekt, hoort dat het niet altijd slecht hoeft te eindigen. Integendeel. Slim gebruik maken van de voordelen van digitale media, en bescherming tegen de risico’s helpt daarbij.
Vervolgwerk
Tuijnman bewees dat al in 2015, lang voordat ze bij Trimbos werkte. ‘Ik ben van origine orthopedagoog en onderzocht de “positieve kant” van digitale media. Kortgezegd komt het erop neer dat we voor jongeren met depressieklachten speciale videogames hebben ontwikkeld. Om stigma te verlagen, om risicofactoren gemakkelijker te signaleren en om jongeren te helpen eerder hulp te laten zoeken. De eerste resultaten waren positief, maar er is vervolgwerk nodig.’ Ze promoveerde in 2023 op het onderzoek en werkt sinds 2020 bij Trimbos. ‘Wat we doen met ons team is onderzoek naar digitale media en gokken in relatie tot gezondheid en de toepassing van dat onderzoek in de praktijk,’ zegt ze. ‘We zijn als team eerst gestart met het vraagstuk hoe je een gok- of gameverslaving kunt voorkomen. Maar gaandeweg hebben we ontdekt dat het vraagstuk breder is dan dat. Bij gokken is er bijvoorbeeld sprake van financiële schade. Maar ook sociale schade: schade aan het gezin, minder aandacht voor het werk.’
Efficiency
‘Voor digitale media zijn de vragen breder. En benadrukken we ook de positieve kanten. Digitale media zorgen bijvoorbeeld voor verbinding. Je hebt contact met mensen die ver weg wonen en met mensen die dezelfde interesses hebben. Je hebt voordeel bij het leren; videogames zijn fantastische leerproducten. Efficiency speelt ook mee. Bovendien: gamen geeft plezier en ontspanning. Dat is ook belangrijk in het leven!’ Het gaat erom dat je een gezonde balans houdt. ‘Risico’s zijn er ook,’ stelt Tuijnman. ‘Zo gaat gebruik van digitale media vaak gepaard met lang achter elkaar zitten, en we weten dat zitten niet goed voor ons is. Bovendien: sociale media verdienen geld aan de hoeveelheid uren die je eraan besteedt. Mensen kunnen in een loop terechtkomen waarin ze de tijd vergeten. Ook de hoeveelheid geld die je uitgeeft, kan een risico zijn. Waarbij trouwens niet alle media dezelfde risico’s hebben. Het is super complex.’
*Dit is het eerste deel van een artikel uit PD 52: i-Samenleving
Lees hier verder