nieuws i-Samenleving

Vooruit met online dienstverlening

De op handen zijnde Wet digitale toegankelijkheid verplicht gemeenten digitaal toegankelijk te zijn voor iedereen. Een aanjaagteam van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat daarom in gesprek met bestuurders en reikt hun hulpmiddelen aan om zo goed mogelijk aan de wet te voldoen.

Kenmerkte iets de dienstverlening in coronatijd, dan is het wel dat die in hoge mate digitaal plaatsvond. Gemeenten hebben zich over het algemeen goed weten aan te passen, maar voor een groot deel van de inwoners was dat een stuk lastiger, weet Yousuf Yousufi. ‘Viereneenhalf miljoen Nederlanders hebben te maken met een beperking, zoals bijvoorbeeld slechtziendheid of laaggeletterdheid. Dat is een heel grote groep mensen. Daar moeten we simpelweg onze dienstverlening op instellen.’

Yousufi is ambassadeur Digitale toegankelijkheid bij VNG Realisatie. Met zijn team gaat hij bij gemeenten in gesprek met bestuurders en ambtenaren over digitale toeganke­lijkheid. Om met de gemeentelijke website de A-status te bereiken (de beoordeling gaat van A tot en met E) moeten teksten op B1-taalniveau zijn, zodat eenieder ze kan begrijpen. Daarnaast moeten gemeenten minder met pdf-bestanden werken en informatie vanuit de hoofdwebsite aanbieden.

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 28: Werk in uitvoering. Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *