nieuws i-Samenleving

Wegwijzer in digitale zaken

Tekst: Dave Schut
Beeld: Koninklijke Bibliotheek

Wie het benauwd krijgt van smartphones, DigiD of een online huisartsenportaal, kan bij Hennie Enting-Kuper terecht. Als medewerker Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) helpt ze inwoners van Drentse gemeenten om digitaal zelfredzaam te worden.

IDO is een landelijk initiatief, in dit geval ondergebracht bij Biblionet Drenthe, een bibliotheekorganisatie voor negen Drentse gemeenten. ‘Ik help mensen met hun digitale vragen,’ vertelt Hennie Enting-Kuper. ‘Vaak gaat het om DigiD-aanvragen of de verschillende Mijn-omgevingen, zoals MijnOverheid en MijnBelasting­dienst.’

Gebrek aan zelfvertrouwen

Momenteel is Thuiskompas een populair onderwerp. ‘Dat is een website voor mensen die een woning zoeken. Alle Drentse woningcorporaties zitten daarbij. Verder komt het CBR regelmatig voorbij: 75-jarigen die een gezondheidsverklaring nodig hebben om hun rijbewijs te verlengen.’ Enting-Kuper geeft niet alleen antwoord, ze helpt ook mee. ‘Meestal kunnen onze bezoekers zelf al het een en ander, maar zijn ze nog onzeker. Het gaat zowel om kennis als om zelfvertrouwen. Ze willen graag dat er iemand over hun schouder meekijkt. Het zijn vaak iets oudere mensen, tussen de 55 en 90 jaar; de generatie die niet met computers is opgegroeid maar die nog wel wil leren.’ Privacy staat voor Enting-Kuper hoog in het vaandel. ‘Ik help om in te loggen, maar ik kijk niet mee na het inloggen.’ De frequentie waarmee mensen terug­keren, loopt uiteen. ‘Soms help ik iemand DigiD aanvragen en kan die de rest zelf. Een ander komt wel vier keer terug. Omdat ze weten: bij die vrouw kan ik terecht. Een bekend gezicht, dat vinden ze prettig.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit PD 52: i-Samenleving
 Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *