Beeld: gemeente Rotterdam/Jan de Groen
De gemeente Rotterdam heeft elf straten tijdelijk van naam veranderd als onderdeel van een grootschalige bewustwordingscampagne over de gevaren van harddrugs. De actie, bedoeld om Rotterdammers bewust te maken van de impact van drugsgebruik, stuit echter op weerstand bij ondernemers in de stad. Met name de ondernemers van de West-Kruiskade, die tijdelijk ‘West-Snuifkade’ heet, zijn niet te spreken over de campagne. ‘Dit voelt als een klap in het gezicht,’ aldus een van de ondernemers.
De campagne is erop gericht de negatieve gevolgen van drugsgebruik onder de aandacht te brengen. Bekende Rotterdamse straten, zoals de Coolsingel en de Groene Hilledijk, hebben tijdelijk nieuwe namen gekregen zoals de ‘Cokesingel’ en ‘Groene Pillendijk’. Bij elk bord kunnen voorbijgangers een QR-code scannen die meer informatie biedt over de impact van drugsgebruik in de stad, zoals de toenemende criminaliteit en de gevaren voor de samenleving.
Het initiatief is een onderdeel van een bredere campagne om het gesprek over drugsgebruik aan te wakkeren. Met confronterende leuzen hoopt de gemeente de normalisering van het gebruik van drugs, zoals cocaïne en xtc, tegen te gaan.
Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit) benadrukt dat de campagne bedoeld is om jongeren en andere Rotterdammers bewust te maken van de gevolgen van hun drugsaankopen. ‘Een pilletje of lijntje coke lijkt misschien onschuldig, maar het heeft enorme gevolgen voor onze stad en haar inwoners,’ aldus de wethouder. De actie loopt parallel met een serie confronterende video’s op sociale media, gericht op jongeren.
Ondernemers voelen zich in de steek gelaten
Ondanks de serieuze boodschap van de campagne zijn veel ondernemers ontevreden. De ondernemers op de West-Kruiskade hebben al jarenlang te maken met overlast door drugsgebruikers en -dealers. Zij hebben vaker aan de bel getrokken bij de gemeente, maar voelen zich niet gehoord. De tijdelijke naamswijziging van hun straat versterkt hun gevoel van onvrede. ‘We hebben al talloze keren hulp gevraagd voor zaken als zwervende gebruikers en kapotte prullenbakken, maar er gebeurt niets. En nu geven ze wel geld uit aan nieuwe straatnaamborden.’
Veel ondernemers vinden dat de campagne de ernst van de problemen bagatelliseert. Ze zijn van mening dat de aandacht beter besteed had kunnen worden aan concrete oplossingen voor de overlast waar zij dagelijks mee te maken hebben. ‘Ze hebben geld voor een ludieke actie, maar niet voor structurele verbeteringen in de buurt,’ aldus een gefrustreerde ondernemer.
Straatnaamborden als doelwit
Naast de kritiek van ondernemers is de campagne ook op een andere manier in opspraak geraakt: veel van de tijdelijke straatnaamborden zijn binnen enkele dagen gestolen volgens publieke omroep Rijnmond. De borden, bedoeld om een serieuze boodschap over te brengen, blijken gewilde objecten onder studenten en verzamelaars. Zo zijn er meldingen van borden die nu in studentenkamers hangen, zoals het bord van de ‘West-Snuifkade’.
Ondanks deze tegenslagen blijft de campagne zichtbaar in het Rotterdamse straatbeeld en richt deze zich op een breed publiek, waaronder jongeren en ouders. De komende weken zal de boodschap van de gemeente nog volop aanwezig zijn, in de hoop dat het bewustzijn over de gevolgen van drugsgebruik zal toenemen.