De ambtenaar van de toekomst

Ook dit jaar heb ik weer de eer om jurylid te zijn van de PM Top 100. Samen met de andere juryleden is aan mij de taak om uit alle inzendingen de ambtenaar van 2015 te kiezen. Een moeilijke opgave, want er is slechts ruimte voor één ambtenaar van het jaar. Maar is het voor al die andere ambtenaren die Nederland rijk is niet mooi om ook een titel na te streven? Die van ‘ambtenaar van de toekomst’ bijvoorbeeld.

Want de ambtenaar van nu is voorbereid op dat wat komen gaat. Het kan niemand zijn ontgaan dat we leven in een digitale ‘realtime, 24/7- economie’ waarin we zo’n beetje alles op ieder moment van de dag tot onze beschikking hebben. Waar we vroeger in de rij aansloten en vaak even moesten wachten bij het ophalen van bijvoorbeeld een paspoort, maken we nu online een afspraak op een voor ons geschikt moment, het liefst buiten werktijd. En waar het kan, regelen we zaken het liefste zelfs volledig digitaal – thuis of onderweg – op een voor ons geschikt moment.

Tegelijkertijd wordt de wereld steeds maar transparanter. Het gebruik van social media groeit nog steeds gestaag, en dat biedt consumenten de mogelijkheid om via allerlei kanalen te laten weten wat ze van organisaties vinden. Positieve en negatieve ervaringen worden razendsnel met de hele wereld gedeeld. En dat heeft tot gevolg dat organisaties zichzelf steeds vaker open (moeten) stellen. Waar eerst de organisatie centraal stond, is dit tegenwoordig de klant. En dat is een hele verandering.

Het is de kunst, maar ook de uitdaging om daar op eigentijdse wijze mee om te gaan. De vraag ‘waar maak ik de burger blij mee?’ zal en moet dan ook steeds vaker worden gesteld. Om in deze veranderende klantbehoefte te kunnen voorzien zal de ambtenaar van de toekomst andere competenties, dan die op dit moment aanwezig zijn, nodig hebben. Ga daarom op zoek en ontwikkel het talent in jezelf. Wees voorbereid, vernieuwend en ga in gesprek met de ‘klant’, de burger. Want op die manier ligt de titel ‘ambtenaar van de toekomst’ voor iedereen binnen publiek Nederland voor het grijpen.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *