Tekst Dave Schut
Beeld Hilbert Krane
Bij leren en ontwikkelen denk je al snel aan workshops of meerdaagse trainingen. Maar er zijn veel meer mogelijkheden om beter te worden in je werk, zegt Mark Goossens van A&O fonds Gemeenten. Het meeste kun je leren van je eigen collega’s.
Vijftien jaar lang was Goossens zelf gemeenteambtenaar. ‘Eerst bij de gemeente De Ronde Venen, toen bij de gemeente Woerden en later bij Woerden-Oudewater,’ vertelt hij. ‘Ik ben vooral manager geweest en hield me al veel bezig met leren en ontwikkelen. Ik heb mezelf ook moeten ontwikkelen om intern trainer te kunnen worden. Daardoor merkte ik dat hier echt mijn passie ligt. Bij het A&O fonds Gemeenten kan ik hier als programmamaker nog veel meer mee doen.’
Goossens noemt leren en ontwikkelen een belangrijk onderdeel van de kern van het fonds. ‘Het is onze missie om gemeenten wendbaar en vitaal te maken. Daar hebben we allerlei teams aan gekoppeld. Ik maak zelf deel uit van het team Wendbare gemeenteambtenaar. We bieden tools aan, workshops, masterclasses en binnenkort ook inspiratie-events voor gemeenteambtenaren rondom de thema’s ontwikkelen en veranderkracht.’
De focus van het team ligt op de individuele ambtenaar. ‘Hoe we die kunnen bereiken, en vooral: hoe we de ambtenaar zich bewust kunnen maken van zijn of haar ontwikkeling. Dat is ontzettend belangrijk. Weten waar je staat en waar je nog heen kunt. Dat draagt ook bij aan werkgeluk en duurzame inzetbaarheid.’
Praktisch instrument
De TalentSpiegel helpt hier bijvoorbeeld bij. Goossens: ‘Dat is een praktisch instrument dat gemeenteambtenaren inzicht biedt in talent en ontwikkelmogelijkheden en handvatten biedt om het beste uit jezelf te halen. Ook zijn we bezig met een stappenplan voor gemeenten. Om de organisatie op zo’n manier in te richten dat collega’s kunnen blijven leren.’
De waarde van informeel leren wordt nog weleens onderschat, zegt hij. ‘Het mag soms best laagdrempelig zijn. Je hoeft niet meteen hele dagen weg om een training te volgen. Je leert het meeste tijdens je werk. Dat blijft toch vaak een ondergeschoven kindje. Daarom besteden wij hier extra aandacht aan. We sporen ambtenaren aan om zich bewust te worden van manieren waarop ze collega’s kunnen helpen. Dat maakt een cursus niet overbodig, maar een belangrijke aanvulling.’
*Dit is het eerste deel van een artikel uit de nieuw verschenen Publiek Denken 56: Generaties in het openbaar bestuur Lees hier verder