alle artikelen van BIDN

Samenwerken voor een betere samenleving

Tekst Pieter Verbeek
Beeld BIDN

Op 15 mei vond in het Gooiland Hotel in Hilversum de relatiedag van het Inlichtingenbureau plaats, sinds 1 juli verder als het Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN). Onder het motto ‘We hebben elkaar nodig’, kwamen bijna driehonderd vertegenwoordigers van gemeenten, ministeries en andere ketenpartners samen. Het doel? Elkaar inspireren, ervaringen delen, en vooral: samenwerken aan betere ondersteuning van inwoners. ‘Want alleen door samen op te trekken, kunnen we burgers de juiste hulp bieden, op het juiste moment.’

Het centrale thema van de dag, Samenleving in beeld, weerspiegelde de missie van BIDN om overheidsinformatie slimmer in te zetten. In een tijd waarin het sociaal domein complexer wordt, is het noodzakelijk om elkaar beter te begrijpen en te benutten. In presentaties en deelsessies deelden deelnemers praktijkvoorbeelden, successen, maar maakten ze ook knelpunten bespreekbaar. Zo ontstonden er mooie gesprekken over hoe we de samenleving niet alleen beter in beeld krijgen, maar ook rechtvaardiger en toegankelijker kunnen maken.

Complexiteit verminderen

Een ander belangrijk doel van de relatiedag was het bijstellen van het beeld dat leeft over BIDN. Nog te vaak wordt gedacht dat de organisatie zich uitsluitend richt op het ondersteunen van gemeenten bij het verstrekken van uitkeringen. Het werk van het bureau beslaat echter een veel breder terrein: werk, inkomen, belastingen, zorg, schulden en onderwijs. ‘Daarmee is BIDN een essentiële partner voor gemeenten. We helpen hen om inwoners sneller en effectiever te ondersteunen,’ zei Bas Tuinenga, portefeuillemanager innovatie bij BIDN. Tuinenga benadrukte nog maar eens het belang van samenwerking om de complexe regelgeving voor inwoners begrijpelijker te maken. Hij gaf voorbeelden van situaties waarin verschillende instanties elk hun eigen definities hanteren, zoals bij subsidies voor een fiets of het aanvragen van huurtoeslag. Wanneer iemand bijvoorbeeld bijstand heeft aangevraagd bij een gemeente, moet deze bij de aanvraag van huurtoeslag bij diezelfde gemeente opnieuw aantonen dat hij of zij onder het bestaansminimum zit. ‘Waarom delen we die informatie niet eerder?’ vroeg Tuinenga zich af. ‘Als we elkaar vertrouwen en gegevens sneller delen, maken we het leven van de burger aanzienlijk eenvoudiger.’

Vermindering van lasten

Een voorbeeld dat hij hierbij aanhaalt van hoe dit eruit kan zien, is het proces rondom kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Moesten inwoners voorheen hiervoor talloze formulieren invullen, nu hoeven ze alleen nog maar een keer een aanvraag voor kwijtschelding te doen. BIDN verzamelt vervolgens automatisch de benodigde informatie bij organisaties als UWV, Belastingdienst en RDW. De inwoner krijgt daarna een duidelijke terugkoppeling: komt wel of niet in aanmerking voor kwijtschelding. Als blijkt dat hij hiervoor in aanmerking komt, worden de lokale belastingen in de jaren daarna automatisch kwijtgescholden. Het is een concrete stap richting vermindering van administratieve last.
*Dit is het eerste deel van een artikel uit de nieuw verschenen Publiek Denken 57: Samenwerken aan een beter NL, lees hier verder.
Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *