alle artikelen van ESSB Academy

Anders leren kijken naar complexe vraagstukken

Tekst Dave Schut
Beeld Hilbert Krane

Publieke professionals die zich al tijden stukbijten op een lastig dossier kunnen nu de hulp van wetenschappers inroepen. Bij de ESSB Academy leren ze anders en effectiever werken.

De ESSB Academy komt voort uit de sociale faculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hoogleraar bestuurskunde Menno Fenger is Academic Director. ‘Naast bestuurskunde komen ook pedagogiek en psychologie bij ons aan bod,’ vertelt hij. ‘Zo krijgen cursisten de nieuwste inzichten. We merken al dat ze hierdoor beter hun werk doen. Dat ze anders leren kijken. Analytischer. Uit de waan van de dag.’

Bij ESSB Academy volgen cursisten een programma met vakgenoten. Fenger: ‘Je leert van elkaar, dat is heel belangrijk. Onze filosofie is: bring your own case. In plaats van een consultant in te huren, kom je met je probleem bij ons op cursus. En zoek je in vijf of zes dagen zelf de oplossing.’

Mensen bekijken vraagstukken vaak te smal, zegt Fenger. ‘Dat komt doordat de publieke sector gesegmenteerd is. Terwijl de oplossing ligt in het helder krijgen van alle gegevens. Neem de toeslagenaffaire, daar moet een ander systeem voor komen. Hoe moet dat eruitzien? Bij die vraag moet je iedereen betrekken. Dus ook ouders en kinderen.’

Dit past bij een ontwikkeling in de publieke sector, benadrukt hij. ‘Het wordt steeds meer aangemoedigd om naar buiten te gaan, geluiden uit de samen­leving op te halen. Maar hoe je dat precies doet, is ingewikkeld. Ervaringsdeskundigen worden wel geïnterviewd, maar zonder duidelijk doel. Tijdens zo’n cursus brengen wij daar logische stappen in aan.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit de nieuw verschenen Publiek Denken 56: Generaties in het openbaar bestuur Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *