Stichting BKR

Vroegsignalering helpt problematische schulden voorkomen

In het worst-case scenario kampen in 2021 meer dan een miljoen huishoudens met problematische schulden, zo blijkt uit berekeningen van accountantskantoor Deloitte in samenwerking met SchuldenlabNL. Door vroegtijdig schuldproblematiek te signaleren en betalingsachterstanden gebundeld aan gemeenten door te geven, wil Stichting BKR zo veel mogelijk problematische schulden voorkomen en bijdragen aan financieel welzijn voor de hele maatschappij.

De coronacrisis is voor veel schuldhulpverleners een frustrerende periode. Het huisbezoek, één van de belangrijkste middelen van vroegsignalering, valt tijdelijk weg. ‘En dat vergroot de schuldenproblematiek,’weet Jan van Beek, accountmanager VPS bij BKR. ‘Mensen zijn wel in beeld, maar je bereikt ze niet. Wanneer in een vroeg stadium geen hulp wordt gegeven, neemt het risico op problematische schulden toe.’

Actieve schuldhulpverlening
Stichting BKR benadrukt daarom het belang van vroege signalering van schulden, juist tijdens de coronacrisis ende nasleep daarvan. ‘De eerste gevolgen worden merkbaar,’ zegt Renske Nelissen, verantwoordelijk voor Vindplaats van Schulden bij BKR. ‘De verwachting is dat het aantal signalen van bijvoorbeeld woningcorporaties en energieleveranciers de komende maanden stijgt, omdat klanten hun rekeningen niet meer kunnen betalen. De hypotheekmarkt zal pas later tekenen van deze crisis vertonen, maar het is hoe dan ook essentieel dat we er zo vroeg mogelijk bij zijn.’

Met dat doel verzamelt Stichting BKR betalingsachterstanden van huishoudens.Het programma Vindplaats van Schulden licht gemeenten daarover in. Gemeenten ondernemen vervolgens actie om te voorkomen dat mensen in de schuldenproblemen belanden. Met de beoogde wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening hopen Van Beek en Nelissen dat vroegsignalering eenvoudiger zal worden.
‘Momenteel zijn schuldeisers niet verplicht om informatie te leveren,’legt Nelissen uit. ‘Met de wetswijziging moeten zij achterstallige betalingen aan leveren aan gemeenten, die vervolgens actie dienen te ondernemen.’Van Beek is blij met de wetswijziging, maar ook kritisch. Hij verwacht dat gemeenten zoveel betalingsachterstanden zullen ontvangen dat ze niet overal op huisbezoek kunnen. ‘De uitdaging ligt in de uitvoering. Om aan de wet te voldoen, is het goed mogelijk dat gemeenten brieven gaan schrijven naar mensen bij wie schulden zijn geconstateerd.
Maar brieven schrijven of bellen heeft weinig zin; mensen nemen niet op of maken de brieven niet open. De gemeente heeft dan haar plicht gedaan, maar de mensen zijn nog niet geholpen.’

Menselijk contact
En mensen willen heus ondersteuning bij hun schulden. Van Beek: ‘Men is over het algemeen heel blij als iemand vanuit de gemeente komt om het gesprek aan te gaan. Maar een goed gesprek voer je niet op anderhalve meter afstand bij de voordeur; menselijk contact, veilig in de huiskamer bijvoorbeeld, is heel belangrijk. Hoe sneller de persoonlijke schuldhulpverlening weer op gang komt, hoe meer problematische schulden we kunnen bestrijden of zelfs voorkomen.’

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *