nieuws

Circulaire inkoop van kantoorinrichting scheelt miljoenen

Rijkswaterstaat gaat zijn kantoorinrichting duurzamer inzetten en circulair inkopen. Dat betekent dat de levensduur van stoelen, bureaus en kasten zoveel mogelijk wordt verlengt en alle meubels en materialen worden hergebruikt. Dit draagt bij aan de ambitie van het kabinet om tot een 100 procent circulaire economie te komen De eerste contracten bij rijkswaterstaat voor het circulair gebruik van kantoorinrichting moeten er in 2017 zijn. Het doel is om uiteindelijk voor het hele rijk de bestaande inrichting opnieuw te gebruiken. Als er toch kantoorinrichting wordt ingekocht, moet dat circulair gebeuren.

De circulaire inkoop van kantoorinrichting kan rijkswaterstaat op termijn een geschatte besparing van ongeveer 2 miljoen tot 3 miljoen euro opleveren, vergeleken met de aanschaf van nieuwe kantoorinrichting. De geschatte besparing voor het rijk kan 8 miljoen tot 11 miljoen euro bedragen. Dit is wel afhankelijk van de precieze uitwerking van de circulaire inzet van kantoorinrichting. Dat blijkt uit een rapport van adviesbureau Turntoo (PDF, 3,88 MB), dat in opdracht van het IUC van Rijkswaterstaat is opgesteld.

Om van circulaire inkoop een succes te maken, is samenwerking in de hele keten noodzakelijk. Niet alleen diegenen die zich bezighouden met aanschaf, gebruik en onderhoud moeten erbij betrokken zijn. Ook producenten van kantoorinrichting zijn belangrijk. Zij moeten inrichting ontwerpen dat makkelijk gerepareerd kan worden of langer meegaat.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *