nieuws

Nederlanders geven overheid magere voldoende

Nederlanders geven de overheid een magere voldoende: 6,5. Hun grootste ergernis over het contact met de overheid is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen. Een andere ergernis is dat mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn. Bijna de helft van de Nederlanders heeft wel eens een probleem gehad met de manier waarop het contact verloopt. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Nationale ombudsman onder ruim 500 Nederlanders.

De helft van de Nederlanders vindt dat de Nationale ombudsman zich sterk moet maken voor een betere communicatie tussen overheid en burger en voor het sneller oplossen van problemen. Ook hulp bieden aan speciale groepen zoals kinderen, ouderen en sociaal zwakkeren vindt men belangrijk. Grootste ergernis is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen (51 procent). Een andere grote ergernis is dat mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn (32 procent) en dat het vaak lang duurt voor je een reactie krijgt op een vraag (29 procent). Ze vinden het verder frustrerend dat er onvoldoende begrip is voor persoonlijke situaties (28 procent). Daarnaast geven mensen aan dat ze het belangrijk vinden om zelf te kunnen bepalen op welke manier zij contact leggen met de overheid (83 procent).

Niet iedereen onderneemt actie om zijn onvrede over het contact met de overheid ergens te melden. ‘Teveel gedoe’ is een belangrijke reden om niets te doen. Verder denkt men dat een klacht indienen toch geen zin heeft of weet niet waar men terecht kan. Een op de vier mensen is bij het indienen van een klacht vastgelopen.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *