nieuws

Haarlem: koploper in online dienstverlening

Haarlem mocht zich in 2016 de ‘digiproofste’ stad van Nederland noemen. De gemeente loopt voorop op het gebied van digitale dienstverlening en stelt een schat aan Haarlemse data beschikbaar voor apps en andere toepassingen. De verkiezing was onderdeel van de Grote Digitale Steden Competitie, een wedstrijd tussen de steden uit het Digitale Steden Netwerk. Is de stad ondertussen nog ‘digiproofer’ geworden?

Volgens wethouder Jeroen van Spijk was Haarlem voor 2016 druk bezig met online dienstverlening via de digitale publieksbalie en het beschikbaar stellen van open data. ‘Via ons opendatasysteem kunnen burgers en ondernemers de data uit ruim 480 bestanden gratis gebruiken. Maar zo’n competitie geeft een extra impuls om nog eens goed te onderzoeken hoe je technologie kunt gebruiken om tot optimale dienstverlening te komen. Zo ontwikkelden we een digitale huwelijksplanner, waarin stellen hun huwelijk of partnerschap online kunnen regelen en de beschikbaarheid van de trouwzaal in de agenda kunnen checken. En met onze app 023Omgevingsalert kunnen bewoners op de hoogte blijven van alle vergunningsaanvragen in hun buurt.'[blendlebutton]

WhatsApp
Aan de publiekskant behoort Haarlem nog steeds tot de koplopers in online dienstverlening, stelt Van Spijk. ‘Als we nieuwe ontwikkelingen zien, die voor ons interessant kunnen zijn, dan lopen we voorop om ze toe te passen. We hebben een Newsroom, waarmee we onze digitale omgeving kunnen monitoren, en communiceren ook via social media. We sluiten met onze communicatiekanalen zoveel mogelijk aan bij het gedrag van de burger. Op dit moment doen we een pilot met WhatsApp als extra communicatiekanaal.’ Haarlem kijkt ook over de grens naar innovaties. ‘Samen met Europese partijen onderzoeken we of mensen die Haarlem met de auto bezoeken via hun TomTom live informatie kunnen krijgen over de beschikbare parkeerplekken in elke parkeergarage.’
Hoe de gemeente met open data de eigen dienstverlening rond haar zorgtaken kan verbeteren staat hoog op de agenda. Van Spijk: ‘We maken samen met het AMC een sociale kaart van elke partij die zorg verleent in en om Haarlem. Ook voor eigen medewerkers kunnen we nog voldoende toepassingen bedenken die hun werk gemakkelijker maken. Denk aan apps waarmee handhavers gemakkelijk kunnen checken of bijvoorbeeld een horecavergunning klopt.’ Haarlem heeft volgens Van Spijk precies de juiste open cultuur die nodig is om alle nieuwe informatiemogelijkheden te omarmen en de juiste grootte om die mogelijkheden verder te ontwikkelen. ‘De medewerkers zien de voordelen, waardoor het niet moeilijk is om een van de koplopers in digitale dienstverlening te blijven.'[/blendlebutton]

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *