nieuws Academie

Praktijkgerichte masterclass Burgerparticipatie op de bestuurlijke agenda

Uitgever Publiek Denken en onderzoeksbureau Invior (initiatiefnemers van de Barometer Burgerparticipatie) organiseren op 6 november de masterclass Burgerparticipatie op de bestuurlijke agenda.

Leer verdiepen, verbinden en vernieuwen voor een effectievere beleids- en besluitvorming

Burgerparticipatie verbetert de manier waarop we besluiten nemen en beleid maken. Het geeft inwoners de kans om rechtstreeks invloed uit te oefenen op beslissingen die hun dagelijks leven raken. Dat maakt de overheid transparanter, inclusiever en betrouwbaarder.
Desondanks vinden veel overheidsorganisaties het moeilijk om burgerparticipatie vast onderdeel van hun processen te maken. Ook blijkt het lastig om besluitvormers van het belang van burgerparticipatie te overtuigen.

Soms zijn ze sceptisch over de effectiviteit of vinden ze dat het te veel tijd kost en de besluitvorming vertraagt. Bovendien kan de bestaande cultuur binnen de organisatie of een gebrek aan middelen en ondersteuning een belemmering vormen. Door bestuurders actief bij participatieprocessen te betrekken en goed te informeren over de voordelen en methoden van burgerparticipatie, kunnen we werken aan een samenleving die meer betrokken en democratisch is.

Voor wie is deze masterclass bedoeld?

Deze masterclass is geschikt voor gemeentesecretarissen, bestuursadviseurs, beleidsmakers, griffiemedewerkers en overige overheidsprofessionals bij ministeries, provincies, gemeenten en waterschappen die verantwoordelijk zijn voor burgerparticipatie, stadsontwikkeling, leefomgeving, sociale zaken, energietransitie en andere relevante beleidsterreinen.

Deelnemers krijgen de kans om hun vaardigheden in het integreren van burgerparticipatie in de beleidsvorming te versterken, met een focus op het overwinnen van bestuurlijke en operationele uitdagingen.

Bekijk hier het programma en schrijf je in!

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *