Met greenwashing misleiden bedrijven consumenten en creëren ze een ongelijk speelveld voor concurrenten die wel duurzaam zijn. De Leidraad Duurzaamheidsclaims van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet bedrijven activeren hun groene claims te onderzoeken op juistheid, duidelijkheid en onderbouwing. ‘Duurzaamheidsvraagstukken zijn voor iedereen relatief nieuw. Willen we vooruitkomen, dan moet iedereen een steentje bijdragen.’
Stel, je loopt als goedwillende consument door de supermarkt en ziet op een pak melk de ronkende woorden staan: 30 procent minder CO2-uitstoot. Je legt het pak onmiddellijk in je winkelmandje, in de veronderstelling dat je een duurzame keuze hebt gemaakt. Maar wat blijkt: de duurzaamheidsclaim gaat alleen over de verpakking, en heeft met het productieproces niets van doen. ‘Dan wordt de consument dus misleid,’ zegt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid bij ACM. ‘Dit soort claims moeten onderbouwd worden en concreet en juist zijn, maar dat is nog te vaak niet het geval.’
Onbewezen of ondefinieerbaar Begin 2021 publiceerde de Europese Commissie een onderzoek waaruit bleek dat bedrijven op grote schaal aan greenwashing doen, het zich duurzamer of meer maatschappelijk verantwoord voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Ruim 40 procent van de duurzame claims van bedrijven bleek onbewezen, 37 procent van de claims bleek niet onderbouwd of omhuld door vage, niet gedefinieerde begrippen en voor maar liefst 59 procent van de duurzaamheidsclaims ontbrak bewijs om de juistheid ervan te controleren.
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 29: Groen Akkoord. Lees hier verder
Beeld: Shutterstock