nieuws Groene overheid

Leren in de modderige praktijk

Bij leren hebben we het vaak over kennisoverdracht, maar veel minder over kennis laten stromen. En juist om kennis te laten stromen, heb je meer nodig dan een goed verhaal, een analyse of een handboek. Toch is er dicht op de modderige praktijk van de professional veel te halen. Maar een steen in de modder maakt nauwelijks kringen. Dus hoe stimuleer je het gesprek en hoe maak je inzichten overdraagbaar? Samen met Good Work Company zoekt DuurzaamDoor een antwoord op die vraag.

Aan het woord zijn Mayke Derksen en Irma Straathof van DuurzaamDoor. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de innovatiediensten die DuurzaamDoor aan het ontwikkelen is, zoals Beelden van Goed Werk en het werkschrift Goed Werk in duurzaamheidstransities. Doel van die diensten is om het leren van transitie­professionals zo veel mogelijk te faciliteren. ‘Leren is een aparte tak van sport,’ zegt Irma. ‘Wat we met Duurzaam­Door onder andere hebben gedaan is mooie voorbeelden ophalen en de kennis die dat oplevert zo veel mogelijk proberen te verspreiden. Maar we hebben gemerkt: met die voorbeelden raken we vaak net de kern niet. De kern zit hem juist in de afweging die mensen maken in een kritische situatie. De vraag is: hoe kunnen we deze verdieping in het leren beter faciliteren?’

Lees meer in het ezine van Publiek Denken over DuurzaamDoor: Nooit uitgeleerd.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *