nieuws Publieke professional

Gemeente Amsterdam werkt aan nieuw centraal kantoor voor ambtenaren

Beeld: PxHere

De gemeente Amsterdam onderzoekt de bouw van een nieuw, centraal kantoorgebouw waarin duizenden ambtenaren gehuisvest kunnen worden. Dat schrijft Het Parool op haar website.  De gemeente wil zowel kosten besparen als de samenwerking tussen diensten verbeteren. Op dit moment zijn er nog vier mogelijke locaties in beeld, maar de exacte plekken worden voorlopig niet bekendgemaakt vanwege lopende onderhandelingen.

De plannen maken deel uit van een bezuinigingstraject dat sinds 2021 loopt. Door eerdere sluitingen van gemeentelijke panden wordt inmiddels al jaarlijks zo’n tien miljoen euro bespaard. Met het nieuwe hoofdkantoor wil de gemeente die lijn doorzetten.

Hoewel het nieuwe gebouw een belangrijk knooppunt moet worden, blijft hybride werken de norm. Het gebouw zal daarom bestaan uit flexibele werkplekken. Niet alle gemeentemedewerkers zullen er gebruik van maken; medewerkers van bijvoorbeeld handhaving, GGD en reiniging blijven op andere locaties actief.

De gemeenteraad beslist deze zomer over de voorkeurslocatie. De ingebruikname van het nieuwe kantoor wordt niet eerder dan 2032 verwacht.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *