Met onze dienstverlening creëren we meerwaarde voor gemeente, inkomensconsulenten en burgers, vertelt product owner Monika van Kralingen-Sickova van Wigo4it. ‘Hoe meer we het proces van aanvragen tot uitbetaling kunnen automatiseren, hoe meer tijd de inkomensconsulent overhoudt voor het echte werk: contact met mensen.’ Met de nieuwe automatische inkomstenverrekening die dit jaar wordt gelanceerd, zorgt Wigo4it voor nog meer tijdwinst voor de inkomensconsulent en meer gemak voor de burger.
‘Een mijlpaal,’ aldus Monika van Kralingen-Sickova. ‘Voor het eerst maken we gebruik van data die al bij een andere overheidsinstantie beschikbaar zijn. Als iemand met een bijstandsuitkering een paar uur gaat werken, wordt het salaris aangevuld tot bijstandsniveau. De persoon in kwestie moet daarvoor een salarisstrookje inleveren bij de inkomensconsulent van de gemeente, die de bedragen vervolgens handmatig inklopt. Straks krijgen we de inkomensgegevens via het Inlichtingenbureau (IB), waarna ons inkomenssysteem Socrates de berekening automatisch tot op de komma nauwkeurig maakt. Dat scheelt al snel 5 tot 10 minuten per aanvraag, waardoor inkomensconsulenten meer tijd overhouden voor klantcontact. En dat is belangrijk: als ambtenaren niet of slecht bereikbaar zijn, gaat dat ten koste van de dienstverlening en de geloofwaardigheid van de overheid.’
Energietoeslag en Oekraïne
In nauwe samenwerking met de vier gemeenten wordt Socrates voortdurend bijgewerkt om aan de wensen van de gemeenten te voldoen en mee te bewegen met maatschappelijke veranderingen. De laatste jaren gaat dat steeds vaker onder grote druk, vertelt Van Kralingen-Sickova. Nadat eerst de uitvoering van de coronasteunmaatregelen TONK en Tozo in razend tempo moest worden ingeregeld in Socrates, volgde dit jaar de energietoeslag en de Oekraïneregeling voor vluchtelingen.
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 38: Dienstverlening. Lees hier verder
Beeld: Hilbert Krane