In de afgelopen jaren is thuiswerken uitgegroeid tot een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Veel werknemers zien het als een vanzelfsprekendheid, maar de juiste balans vinden tussen thuis- en kantoorwerk blijkt voor veel organisaties nog een uitdaging. Hilde Garssen, Chief People Officer en lid van de Raad van Bestuur bij KPN, vertelt over de rol van thuiswerken binnen KPN, de voordelen voor werknemers en werkgevers, en hoe KPN digitale oplossingen heeft ontwikkeld om deze nieuwe realiteit te ondersteunen.
Garssen merkt op dat thuiswerken inmiddels een factor van belang is geworden in de relatie tussen werknemers en werkgevers: ‘Thuiswerken is voor veel mensen geen luxe meer, maar een basisbehoefte. Het biedt hen de mogelijkheid om werk in hun leven te passen en niet andersom. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en een betere werk-privébalans, wat vooral belangrijk is voor jongere generaties.’ Volgens Garssen is het aanbieden van thuiswerkopties belangrijk voor werkgevers die talent willen aantrekken en behouden. Onderzoek van KPN naar thuiswerken toont aan dat bijna twee derde van de werkgevers al thuiswerkattributen aanbiedt, zoals internetvergoedingen. ‘Het is belangrijk om medewerkers een professionele thuiswerkplek te bieden,’ zegt Garssen. ‘Dit gaat verder dan alleen een laptop en een internetverbinding. Het gaat om veiligheid, betrouwbaarheid en de mogelijkheid om productief en efficiënt te kunnen werken, waar je ook bent.’
Hybride werkcultuur
KPN heeft gekozen voor een hybride werkmodel. ‘We stimuleren medewerkers om minimaal twee dagen per week naar kantoor te komen,’ legt Garssen uit. ‘Dit bevordert de sociale verbinding en teambuilding. Dat is onmisbaar, ook in het digitale tijdperk. Thuiswerken is handig voor gefocust werk, maar het kantoor biedt waardevolle momenten van interactie en samenwerking.’ Het belang van deze balans wordt ook benadrukt in KPN’s e-book over thuiswerken, waarin het bedrijf de valkuilen van thuiswerken uiteenzet. Een van de belangrijkste lessen is: one size fits none. Er moet rekening gehouden worden met de verschillen tussen medewerkers. ‘Voor sommige functies, zoals technici of leidinggevenden, is thuiswerken niet altijd mogelijk of wenselijk. Daarom vragen wij onze leidinggevenden vaker op kantoor aanwezig te zijn om hun teams goed te kunnen begeleiden en te ondersteunen,’ vertelt Garssen.
*Dit is het eerste deel van een artikel uit PD 52: i-Samenleving
Lees hier verder
Tekst: KPN
Beeld: KPN