Lees meer over de procedure van de PD Top 100 Beste Ambtenaar

Bij de verkiezing van de PD Top 100 maken we onderscheid tussen rijk en decentraal (gemeente, provincie en waterschap). Deze worden onderverdeeld in de volgende categorieën: management, beleid en uitvoerend/ondersteunend. Ambtenaren kunnen dus worden genomineerd in een van zes categorieën: 1) rijk/management; 2) rijk/beleid; 3) rijk/uitvoerend; 4) decentraal/management; 5) decentraal/beleid; 6.) decentraal/uitvoerend.

Ronde 1: nomineren van 12 juni tot 15 oktober
Vanaf 31 mei aanstaande kunnen ambtenaren (door collega’s) worden genomineerd. Bij de nominatie moet worden beargumenteerd waarom deze ambtenaar voor de titel Beste Ambtenaar in aanmerking komt. Welke concrete prestatie is geleverd of in welk opzicht is deze persoon een voorbeeld voor anderen in de publieke sector?

Ronde 2: stemmen van 16 oktober tot 1 november
Op de website Publiekdenken.nl presenteren we de nominaties. Iedereen mag maximaal één stem per categorie uitbrengen.

Voor de achtste editie van de PD Top 100 mag weer via twitter gestemd worden. Volgers van @PubliekDenken mogen stemmen met de #PDTop100 gevolgd door de naam van hun favoriete kandidaat. Daarnaast mag er voor de eerste keer dit jaar ook via linkedin gestemd worden. Iedereen die lid is van de groep Publiek Denken mag zijn favoriete kandidaat nomineren. Vanzelfsprekend blijft het mogelijk via e-mail info@publiekdenken.nl en rechtstreeks via deze website  te stemmen.

Ronde 3: juryberaad op 22 november 
De stemronde levert een ranking per categorie op. De nummers 1 en 2 van elke categorie worden voorgelegd aan een deskundige jury (nog definitief samen te stellen), die uiteindelijk de overall nummer 1, 2 en 3 kiest. De jury krijgt hiertoe informatie aangeleverd: de motivatie voor de nominatie, een korte pitch (op papier) van de kandidaat zelf en een motivatie van de leidinggevende en een collega.

PD Top 100 Beste Ambtenaar en PD Top 100 Publieksprijs
Voor de complete lijst van de PD Top 100 worden alle categorieën bij elkaar genomen, waardoor er een lijst van nummer 1 t/m 100 ontstaat. De nummer 1 van deze lijst is de publiekswinnaar (heeft de meeste stemmen). Op deze manier hebben we meerdere prijzen te vergeven: de winnaar van de PD Top 100 (aangewezen door de jury) en de publiekswinnaar (de ambtenaar met de meeste online stemmen).

Op donderdag 13 december worden de prijs voor de Beste Ambtenaar en de Publieksprijs van de PD Top 100 uitgereikt. De PD Top 100 wordt ook gepubliceerd in een special over de publieke professional, via de website en de e-nieuwsbrief. Verder worden de complete PD Top 100 (namen en functies) en een verslag van het juryberaad afgedrukt.

 

  1. Waarom kunnen alleen collega’s iemand nomineren? Ik zou nl graag als klant de beste ambtenaar willen voordragen.
    Vriendelijke groet, Ella Smit

Reacties zijn gesloten.