De schade als gevolg van misbruik van de identiteit van bedrijven is in 2016 flink toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat meldt de Fraudehelpdesk, een door het ministerie van VenJ gesubsidieerde stichting die meldingen verzamelt en voorlichting geeft bij fraude.
Tot en met september van dit jaar kreeg de Fraudehelpdesk 961 meldingen, waarvan 187 organisaties financieel gedupeerd waren. Totaal ging het om een schadebedrag van 1,7 miljoen euro. In heel 2015 kreeg de Fraudehelpdesk ruim 1.100 meldingen en waren 185 bedrijven financieel benadeeld. Toen ging het om ‘slechts’ 700.000 euro schade.
Gedupeerde bedrijven zien bijvoorbeeld dat oplichters hun naam en gegevens misbruiken op handelssites als Alibaba. Ook breken oplichters in op het zakelijke betalingsverkeer tussen bedrijven en sluizen zo grote bedragen naar rekeningen die ze zelf beheren.
De werkelijke schade ligt waarschijnlijk een stuk hoger. Bedrijven zijn huiverig met het naar buiten brengen van wat hun overkomen is uit angst voor reputatieschade of uit schaamte. De Fraudehelpdesk roept bedrijven juist op dit soort verhalen te melden. Andere bedrijven kunnen zo voor nieuwe werkwijzen van oplichters worden gewaarschuwd. Bovendien ontnemen bedrijven oplichters de ruimte om hun gang te gaan als ze zelf actief waarschuwen. Daarmee kan worden voorkomen dat bijvoorbeeld klanten van het benadeelde bedrijf ook gedupeerd worden.