nieuws

Digitalisering in Nederlandse rechtspraak

Digitalisering doet ook in de Nederlandse rechtspraak zijn intrede. Rechtzoekenden kunnen in de toekomst hun processtukken in zaken voor de civiele rechter en de bestuursrechter digitaal indienen. Verder is de procedure voor de burgerlijke rechter vereenvoudigd. Wetsvoorstellen die deze veranderinge mogelijk maken, zijn aangenomen in de Eerste Kamer.

Rechtzoekenden krijgen een digitaal dossier ‘Mijn Zaak’. Zij kunnen daarmee elke stap in het proces voortaan volgen, waardoor de procedure voor hen transparanter wordt. Ook de advocaat profiteert van de snellere digitale communicatie met de rechter, die nu nog vaak via de fax verloopt. Voor burgers die procederen zonder advocaat blijft het mogelijk om op papier te procederen. De digitalisering heeft voor de rechtspraak als voordeel dat de administratie minder tijd vergt.

Het civiele proces wordt eenvoudiger, met als basisprocedure één schriftelijke ronde, één mondelinge behandeling bij de rechter en daarna een uitspraak. De kern is een mondelinge behandeling, al vrij snel na de start van de basisprocedure. Hierdoor heeft de rechter vroeg contact met partijen en kan hen dan om een toelichting vragen, getuigen of deskundigen horen en schikkingsmogelijkheden aftasten. In het merendeel van de gevallen volgt binnen zes weken na de mondelinge behandeling een uitspraak.

Is de zaak ingewikkeld, dan kan de rechter de basisprocedure aanvullen met een extra schriftelijke of mondelinge ronde. Hierdoor heeft hij meer invloed op het verloop van de procedure, kan hij beter inspelen op de behoeften van rechtzoekenden en maatwerk leveren.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *