nieuws

Gemeenten leiden zelf op

Gemeenten richten een permanent leerproces in om antwoorden te vinden op de wervelwind aan veranderingen. Vaak wordt de nieuwe kennis ‘van buiten’ gehaald. Maar zeker zo vaak pakken gemeenten het zelf op. En niet alleen om te beknibbelen.

Hans Wisse is projectsecretaris Implementatie omgevingswet van de gemeente Den Haag: ‘Er wordt in de markt een waaier aan opleidingen aangeboden,’ vertelt hij. ‘In mijn zoektocht hoe we onze talenten anders kunnen organiseren kwam ik terecht bij de methodiek van Nelleke Metselaar.’ Metselaar was als organisatiecoach werkzaam bij de gemeente Utrecht en ontwikkelde samen met de gemeentesecretaris van de stad het zogeheten ‘Pleinen’. Dat is een werkwijze waarbij werknemers van verschillende afdelingen samenkomen om met elkaar tot oplossingen over allerlei soorten vraagstukken te komen.[blendlebutton]Wisse: ‘Je zet een groep mensen in een kring die met elkaar een oplossing rond een vraagstuk moeten bedenken. Zonder dat ze zich kunnen verschuilen. Iedereen is zichtbaar, anders dan aan de vergadertafel waar je je achter je smartphone kunt verstoppen. En omdat het zo verankerd is in de groep, kun je daarna niet negeren wat er is besproken, zoals dat bij trainingen op afstand vaak het geval is. Dat wordt versterkt doordat je eigen medewerkers als Plein-coaches opleidt.’

Onderstroom
Nynke Sönmez is beleidsadviseur Leren en Ontwikkelen van de gemeente Enschede en werkt ook met Pleinen. ‘Hier noemen we de Plein-coaches dialoogcoaches. ‘Dialoog’ omdat het werk van de gemeenteambtenaar steeds meer uit een gesprek bestaat: met de stad, collega’s, externe betrokkenen en bestuurders. We zetten de dialoogcoaches niet alleen in voor of tijdens een project, maar ook daarna, aan onze leertafels. Die leertafels zijn bedoeld voor reflectie. We zijn hier nogal van het doen en doorgaan. Maar je moet ook stilstaan bij wat je doet en daar lessen uit trekken.’
‘Het mooie van de Pleinen is dat je oog krijgt voor de onderstroom; dat wat niet hardop gezegd wordt. Vaak blijven discussies hangen omdat we geneigd zijn meteen op de inhoud in te gaan. Ik ben zelf ook dialoogcoach en heb geleerd om eerst iedereen zijn beeld neer te laten leggen. Oftewel, iedereen komt aan bod zodat besluiten letterlijk volledig worden genomen. We doen dit bewust met eigen mensen omdat leren en ontwikkelen van binnenuit altijd een olievlekwerking heeft voor de organisatie.’
Miriam Voets is hoofd VNG Academie: ‘Zelf opleiden of opleidingen in huis halen heeft allebei z’n eigen waarde. Ik zie het niet als ‘of of’, maar als ‘en en’. Het voordeel van de VNG Academie is dat we veel open aanbod hebben; meerdere gemeenten – en andere interbestuurlijke partners als provincies en waterschappen – zitten bij elkaar in een leergroep waardoor ze van elkaar leren. Kleinere gemeenten hebben bovendien niet altijd genoeg mankracht voor het opzetten van interne opleidingstrajecten. Daarnaast zijn wij als VNG van en voor de gemeenten, waardoor we geen ander belang hebben dan dat van die gemeenten.’[/blendlebutton]

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *