De omzet van webwinkels zonder vestigingen in de winkelstraat is in de eerste 11 maanden van 2016 met 23 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. De online omzet van winkels die ook fysieke vestigingen hebben, groeide met 14,9 procent. Een jaar eerder groeiden beide soorten webwinkel nog even snel. Dat meldt CBS.
Alle webwinkels samen zetten 19,4 procent meer om van januari tot en met november 2016 dan in dezelfde periode in 2015. Een jaar eerder groeide de omzet nog met 21,5 procent.
Begin 2016 telde Nederland ruim 32 duizend pure webwinkels, webwinkels zonder winkelpand, bijna 10 procent meer dan begin 2015. Onder de pure webwinkels groeide het aantal winkels dat zich richt op de verkoop van voeding met bijna 14 procent het snelst. Inmiddels is ongeveer 9 procent van de webwinkels een food-webshop. De meeste pure webwinkels verkopen hoofdzakelijk kleding (25,4 procent), gevolgd door huis- en tuinartikelen (16 procent).