nieuws

Nationale ombudsman reikt prijzen uit aan ambtenaren

Vandaag reikt de Nationale ombudsman prijzen uit aan vijf ambtenaren die het burgerperspectief op een positieve manier centraal stellen in hun werk.

Goed opgeleide, deskundige en communicatieve ambtenaren dragen bij aan het vertrouwen van de burger in de overheid. Ambtenaren zijn het eerste aanspreekpunt voor burgers. Juist zij kunnen – waar nodig – (maatwerk)oplossingen bieden. Eerder publiceerde de Nationale ombudsman een onderzoek waaruit blijkt dat Nederlanders zich ergeren aan gebrek aan deskundigheid bij ambtenaren.

De prijswinnaars zijn afkomstig van de Belastingdienst, de gemeente Leeuwarden, de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Zo wordt Theo Cornelissen van de Belastingdienst geprezen om zijn empathische contact met nabestaanden in een zaak. Martien Wierdsma van de gemeente Leeuwarden springt eruit als aanjager van laagdrempelig contact met burgers in de regio. Door de inzet van klachtbehandelaar Gineke Mangnus-Huisman is het aantal klachten dat de Nationale ombudsman ontvangt over het IGZ drastisch verminderd; zij vraagt goed door wat burgers willen en doet er alles aan om er met hen uit te komen. Projectleider Liesbeth Veltmans heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de invoering van de methode ‘prettig contact met de overheid’ bij het CJIB. Ron van Duffelen van het COA heeft ervoor gezorgd dat asielzoekers hun stem konden laten horen tijdens een onderzoek van de ombudsman.

 

 

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *