nieuws

Een begrijpelijke overheid

Gemeentebrieven vol ambtelijk jargon worden in Zwolle vanaf nu herschreven in Jip en Janneke-taal. Zodat iedereen direct begrijpt wat er staat. Steeds meer gemeenten openen de aanval op onbegrijpelijk taalgebruik door ambtenaren. En dat is maar goed ook, zegt hoogleraar Carel Jansen, hoogleraar communicatiewetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen: ‘Er zijn in Nederland zo’n twee miljoen mensen die laaggeletterd zijn. Alleen al voor die mensen is het noodzakelijk dat overheidscommunicatie zo wordt opgeschreven dat zij het snappen’, zegt Jansen, die ook voorzitter is van Begrijpelijke Overheid, een project van de Nederlandse TaalUnie dat begrijpelijke taal wil bevorderen.

Versimpelteam
De gemeente Zwolle heeft recent een ‘versimpelteam’ in het leven geroepen. Dit team neemt de gemeentelijke standaardbrieven onder de loep en herschrijft ze in begrijpelijk Nederlands. Want veertig procent van de inwoners zegt de brieven niet (helemaal) te snappen. Dus voortaan is het niet meer: ‘Uit onze gegevens blijkt dat de afdeling inkomensondersteuning van de gemeente Zwolle nog een vordering op u heeft’, maar: ‘U heeft een bedrag van x euro openstaan bij de gemeente Zwolle omdat u een betaling heeft gemist’. ‘Een heel goed initiatief’, vindt hoogleraar Jansen. ,‘Ik zie dat steeds meer gemeenten onderkennen dat ze een probleem hebben met hun communicatie. Het kan en moet echt beter.’

Eenvoudige woorden
De ChristenUnie (CU) in de Veluwse gemeente Nunspeet schreef een speciaal verkiezingsprogramma in eenvoudige taal, een initiatief van raadslid Arie Harteveld. Helder en duidelijke communicatie is nu een van de speerpunten in het gemeentelijke coalitieakkoord. Volgens Harteveld is eenvoudig taalgebruik in overheidscommunicatie niet het doel. ‘Het is een middel om de lezers goed te informeren zodat zij ook echt iets met deze vaak belangrijke informatie gaan doen.’ Maar het begint met luisteren, zegt Harteveld. ‘Een ambtenaar moet zich eerst verdiepen in de taal van de ontvanger. Om feedback vragen en dat begint met goed luisteren.’

Meer informatie vind u op De Stentor.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *