nieuws Bestuurskracht

Aanpak Levensgebeurtenissen zet leven centraal

Precies weten wat je als inwoner moet regelen bij een belangrijke levensgebeurtenis. Wie gaat trouwen, studeren of verhuizen, krijgt met de overheid te maken. Vroeger moest je zelf uitzoeken bij welke instanties je daarvoor moest zijn. Om dit te vereenvoudigen, is de Aanpak Levensgebeurtenissen opgezet.

Kristel Dirkx is directeur van de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) bij het ministerie van Algemene Zaken, waar de Aanpak Levensgebeurtenissen is ondergebracht. De Aanpak heeft tot doel om de communicatie en dienstverlening rondom belangrijke gebeurtenissen slimmer in te richten. ‘Bij het krijgen van een kind of het starten van een bedrijf, moet je altijd bij meerdere overheidsorganisaties zijn,’ aldus Dirkx. ‘Dat kan verwarrend zijn. Inwoners willen graag precies weten welke stappen ze moeten doorlopen en wanneer ze klaar zijn.’

Digitaal overzicht
Dat overzicht krijgen ze nu. ‘Op Rijksoverheid.nl kan iedereen persoonlijke overzichten raadplegen,’ zegt Dirkx. ‘Neem het overlijden van een naaste. Wanneer dat gebeurt, kom je in aanraking met onder andere de gemeente, de Belastingdienst en misschien – als de overledene een auto had – de RDW. Degene die is achtergebleven hoeft niet meer zelf uit te zoeken om welke instanties het gaat, maar hoeft slechts een paar simpele vragen beantwoorden. Daar rolt vervolgens een digitaal overzicht uit, waardoor hij of zij precies weet wat er op hem of haar afkomt. Er zijn nu 31 overzichten beschikbaar. In totaal zijn er 65 levensgebeurtenissen vastgesteld, dus we gaan nog even door.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 38: Dienstverlening. Lees hier verder

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *