nieuws Bestuurskracht

'Overheid moet benaderbaar en bereikbaar zijn'

In Oog op communicatie bespreken we met top­­ambtenaren de ontwikkeling van het vak van overheidscommunicatie. In dit derde deel Judith Sluiter, directeur communicatie bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). ‘Ik vind het een heel grote plus dat mensen iets vinden van ons werk.’

Judith Sluiter houdt wel van een beetje reuring. Voordat ze in 2019 werd benoemd tot directeur communicatie bij het ministerie van LNV, werkte ze onder meer bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en daarin het Nationaal Crisiscentrum. ‘Het mooie aan dat soort plekken – en ook aan LNV – is dat je bezig bent met onderwerpen die er voor mensen toe doen,’ vertelt Sluiter. ‘Daarom probeer ik bewust een flink deel van de werkweek buiten te zijn. Aan veel vergaderen ontkom je niet, maar het is ook heel belangrijk om beleid te laten keuren en toetsen door mensen die ermee te maken krijgen.’

Polarisatie
Het zijn roerige jaren voor het ministerie van LNV. Sinds het eerste grote boerenprotest in 2019 hebben het departement en haar opeenvolgende ministers meerdere malen onder vuur gelegen. ‘Dat mensen iets vinden van ons werk, vind ik in de eerste plaats een heel grote plus,’ zegt Sluiter. ‘Het is ook iets van deze tijd dat elke beroepsgroep verantwoording aflegt aan de samenleving. Dat geldt voor ons natuurlijk, maar ook voor docent­­­en­­­, rechters, agrariërs. Het is goed dat mensen zich laten horen en vragen stellen, dat mensen zich druk maken om hun omgeving.’

‘Helaas zijn sommige onderwerpen, zoals stikstof, heel erg gepolariseerd,’ weet Sluiter. ‘Door polarisatie kom je als overheid en als samenleving nauwelijks verder.’ Ze heeft niet de illusie dat de directie communicatie mensen die niet in de stikstofproblematiek geloven, van het tegenovergestelde kan overtuigen. ‘Maar de samenleving mag er wel van uitgaan dat de overheid zich tot het uiterste inspant om betrouwbare informatie te geven. Op een actieve manier blijven we feiten, onderzoeken en oplossingen aandragen, die we ook naar de Tweede Kamer sturen. Via webcare en ­correspondentie beantwoorden we vragen van burgers. Een overheid moet benaderbaar en bereikbaar zijn, want alles begint met contact.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 45: Groen Akkoord. Lees hier verder

Beeld: Hilbert Krane

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *