nieuws Bestuurskracht

Jongeren willen betekenisvolle participatie

Op Jongeren Prinsjesdag gingen jongeren van UNICEF in gesprek met Tweede Kamerleden. Ze presenteerden drie thema’s waaraan de politiek wat hen betreft meer aandacht moet besteden: mentaal welzijn, onderwijs en jongeren­participatie. ‘We worden er allemaal beter van als iedereen kan participeren.’

Lou-Anne Aidam is 16 jaar en actief in het jongerenpanel van UNICEF. Ze presenteerde met haar jonge collega’s het UNICEF-jongerenadvies aan leden van de Tweede Kamer, met concrete aanbevelingen voor politici. Om bijvoor­beeld het grote aantal jongeren te helpen dat worstelt met mentale problemen, moeten op scholen gekwalificeerde vertrouwenspersonen worden aan­gewezen. Daarnaast adviseren de jongeren om het hokjesdenken in het onderwijs in hoog en laag los te laten en onderwijs meer aan te laten sluiten bij de behoefte van iedere individuele leerling.

Het is een kleine greep uit de negen aanbevelingen uit het advies. Gemene deler bij al die adviezen, merkte Aidam, is dat ze op een of andere manier telkens terugkomen op participatie. En juist daar gaat het vaak nog mis. ‘We lopen tegen een hoop dingen aan, maar worden vaak niet serieus genomen. Dan krijg je een keer de kans om met een politicus te praten, en denk je: yes, eindelijk! Maar in het gesprek stelt diegene dan geen enkele kritische vraag. Ze vinden het bijzonder dat je op zo’n jonge leeftijd zoveel van politiek weet en luisteren, knikken en lijken onder de indruk. Maar gaan ze er ook echt iets mee doen?’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 37: Burgerparticipatie. Lees hier verder

Beeld: Aad Goudappel

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *