nieuws Bestuurskracht

Focus op functie­mix maakt binnen­stad beter

Het aantal winkelpanden dat leegstaat is in 2021 flink gedaald. Volgens onderzoeksbureau Locatus daalde de leegstand van 7,5 procent aan het begin van 2021 naar 6,8 procent aan het eind van het jaar. Dat lijkt goed nieuws (oorzaak: meer klanten, grotere omzetten of een oplevende economie?) maar is vooral het gevolg van vastgoedeigenaars die hun panden een andere bestemming geven. Geen reden dus voor winkeliers, vastgoedeigenaars en gemeenten om op hun lauweren te rusten, zeggen Gerarda Westerhuis en Ward van der Stee, respectievelijk senior sectoreconoom en sectoranalist retail & leisure bij ABN AMRO. Zij moeten samen rond de tafel om te zorgen dat hun winkelgebieden aantrekkelijk blijven en om klanten een winkelervaring te bieden die zich onderscheidt van het online aanbod.

‘Het aantal winkelpanden in Nederland neemt al langere tijd af. In 2015 waren het er 231.000 en in april van dit jaar 216.000,’ zegt Ward van der Stee. ‘Het gaat daarbij niet alleen om winkelpanden maar ook om hotels en restaurants,’ vult Gerarda Westerhuis aan. ‘Dus eigenlijk om commercieel vastgoed.’

Flexibeler
De meest voor de hand liggende verklaring voor deze trend is volgens Van der Stee dat shoppen in winkelgebieden en stadscentra steeds vaker wordt vervangen door winkelen online. ‘Met name bij kleding en elektronica zie je dat online steeds meer terrein wint. Bij elektronica hoef je het product niet per se in je handen te hebben; je hoeft het niet te zien of te voelen. Dat is bij kleding anders maar ook daar zie je een beweging richting online. De grote platformen kunnen nu eenmaal veel concurrentie bieden doordat ze hun producten voor lagere prijzen kunnen aanbieden.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit PD34: Wonen in actie. Lees hier verder

Beeld: Shutterstock

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *