Steeds meer Nederlanders hebben moeite om hun energierekening te betalen en raken in de schulden. Op het moment is de oorlog in Oekraïne natuurlijk een belangrijke oorzaak, maar energiearmoede is al veel langer een probleem. Wat doen energieleveranciers om hun klanten te helpen? Een gesprek met Credit manager Wouter Joosten van Greenchoice, Expert Lead Partner- Proces & Credit Riskmanagement Miki Peric van Eneco en manager Betalen & Incasso Martin Neef van Vattenfall.
Energiearmoede heeft al langer de aandacht van de grote energieleveranciers. ‘Energiearmoede heb je als je een te groot aandeel van je huishoudinkomen (>10 procent) besteedt aan energie (TNO- definitie),’ legt Miki Peric van Eneco uit, ‘en dat zijn niet uitsluitend mensen met een laag inkomen. In tegenstelling tot armoede in algemene zin kan energiearmoede worden veroorzaakt door slechte isolatie. Of door persoonlijke omstandigheden die ertoe leiden dat je veel energie verbruikt, zoals medische apparatuur, etcetera. Dus niet alleen mensen met lage inkomens, ook hogere inkomensgroepen kunnen te maken krijgen met energiearmoede.’ ‘Energiearmoede is een term die nu bijna een jaar wordt gebruikt,’ gaat Wouter Joosten van Greenchoice verder. ‘Maar daarvoor hadden we ook al te maken met klanten die de rekeningen niet konden betalen. Landelijk werden ongeveer 550.000 tot 700.000 huishoudens al voor de huidige crisis met energiearmoede geconfronteerd.’
*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken: Zonder zorgen schuldenvrij. Rust en ruimte in hoofd en hart. Lees hier verder
Beeld: Aad Goudappel