nieuws Bestuurskracht

Meer gemeenteraden actief op social media

Meer gemeenteraden zijn de afgelopen jaren gebruik gaan maken van Facebook en Instagram. Het aantal gemeenten dat actief is op Twitter, is juist afgenomen.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Sociale mediagebruik gemeenteraden Nederland’, uitgevoerd door de Thorbecke Academie.

Van de 344 gemeenteraden zijn er momenteel 110 actief op Twitter. 94 Gemeenteraden hebben een eigen Facebookpagina en 48 gemeenteraden maken gebruik van Instagram.

Ten opzichte van een vergelijkbaar onderzoek uit 2016 is het aantal gemeenten actief op Twitter in absolute zin afgenomen, van 120 naar 110. Het aantal gemeenteraden dat actief is op Facebook is gestegen van vijftig naar 94.

De belangrijkste reden voor gemeenteraden om actief te zijn op social media is het aankondigen van de raadsvergadering (91,5 procent van de gevallen). Ook worden besproken agendapunten vaak gebruikt (54,3 procent) om inwoners te informeren. De helft van de gemeenteraden gebruikt social media om inwoners kennis te laten maken met raadsleden. Tot slot gebruikt 39,4 procent social media om inwoners mee te laten participeren, in contact te komen met inwoners of om het vertrouwen in de lokale democratie te versterken.

In het onderzoek staan een aantal tips en aanbevelingen aan gemeenteraden die gebruik maken van social media of het willen uitbreiden:

  • Gebruik een (online) agenda om berichten te maken en van te voren in te plannen, zodat er voldoende ritme is;
  • Gebruik bij voorkeur zowel Facebook als Instagram. Instagram heeft het voordeel dat gemeenteraden beter en meer jongeren kunnen bereiken;
  • Voor de vindbaarheid van de raad op social media is het vooral aan te bevelen de woorden gemeenteraad te combineren met de naam van de gemeente, en geen telefoongetallen te gebruiken;
  • De Facebookpagina’s van de gemeenteraad van Breda en Dordrecht zijn goede voorbeelden voor andere gemeenteraden om actief te zijn op social media;
  • Voor gemeenteraden die nog geen social media gebruiken, is het belangrijk te weten dat je met een inzet van vijf uur per week al heel veel effect kunt realiseren op contact met inwoners.

Klik hier voor het volledige onderzoek ‘Sociale media gebruik gemeenteraden’.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *