nieuws Bestuurskracht

PLANgroep breidt app MijnDossier uit

Financieel zorgverlener PLANgroep heeft de mobiele app ‘MijnDossier’ uitgebreid met de functionaliteiten budgetplan en schuldenoverzicht. Cliënten moeten hierdoor beter zicht krijgen op hun eigen financiën en de actuele status van hun schulden. 

Met deze ontwikkeling wil PLANgroep de transparantie vergroten en krijgen cliënten, die gebruik maken van schuldhulpverlening, budgetbeheer of beschermingsbewind, meer regie over hun bankzaken. PLANgroep kan in overleg met de hulpverlener op clientniveau bepalen om deze functionaliteiten wel of niet toe te staan.

PLANgroep maakt samen met cliënten een persoonlijk budgetplan waarbij de inkomsten en uitgaven in balans zijn. Door de digitalisering in de app kunnen cliënten hun budgetplan altijd en overal inzien met een overzicht van de totale en periodieke inkomsten en uitgaven. De budgetbeheerder of bewindvoerder kan het schuldenoverzicht en het budgetplan per cliënt zichtbaar maken of juist verbergen, omwille van de cliënt.

Zodra de situatie stabiel is wordt de schuldregelingsovereenkomst getekend en worden alle schuldeisers aangeschreven. In een schuldregeling hebben cliënten daarnaast te maken met het VTLB (Vrij Te Laten Bedrag), het bedrag dat men nodig heeft om de vaste lasten mee te betalen en om van te leven. Wat overblijft gaat naar de schuldeisers. Ook dit proces kan de cliënt via de app op elk gewenst moment volgen. Welke schuldeisers zijn er aangeschreven, wie is er akkoord en wat staat er nog open? 

Met de app MijnDossier biedt PLANgroep cliënten inzage in hun financiële situatie. De komst van de app stelt cliënten in staat om het actuele saldo van bankrekeningen, de ontvangen of nog te ontvangen inkomsten, de gedane of nog lopende betalingen en de spaarpot te gebruiken. De spaarpot biedt cliënten, in overleg met de hulpverlener, de mogelijkheid om te sparen en dit op te nemen zonder tussenkomst van PLANgroep.

PLANgroep is een financiële zorgverlener die individuele hulp biedt aan mensen die (mogelijk of tijdelijk) niet in staat zijn hun financiën te beheren en/of zorg te organiseren. Het richt zich op schuldhulpverlening, budgetbeheer en bewindvoering en het doel is om financiële problemen zo vroeg mogelijk te signaleren en duurzaam aan te pakken. Het ondersteunt gemeenten bij hun wettelijke taken ten aanzien van schuldhulpverlening en zorgaanbieders en maatschappelijke organisaties op het gebied van bewindvoering.

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *