nieuws Bestuurskracht

Gemeente Gent maakt stappen in dienstverlening

Nederlandse gemeenten die hun dienstverlening voor burgers soepeler willen laten verlopen, zouden Gent als voorbeeld kunnen nemen. De Belgische gemeente is al ver op dit gebied, en was daarom een van de winnende GemeenteDelers 2023, verkozen door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Sarah Spiessens geeft leiding aan het Gentse project, wat onder de noemer vereenvoudiging en proactieve dienstverlening is gebracht. ‘Proactieve dienstverlening is een beetje het walhalla van vereenvoudiging,’ zegt Spiessens. ‘Als mensen een dienst niet meer zelf hoeven aan te vragen, is het pas echt eenvoudig. Neem bijvoorbeeld een burger die een inkomen onder een bepaalde drempel moet hebben om van een sociale dienst gebruik te kunnen maken. Wij willen niet meer dat de burger dat moet bewijzen. Wij zoeken het zelf uit, aan de hand van gegevensstromen die we al hebben, zoals via de Belastingdienst.’

Efficiënt contact
Spiessens heeft het liefst dat dit allemaal automatisch gaat. ‘Er zijn helaas veel mensen die geen gebruikmaken van sociale voordelen terwijl ze er wel recht op hebben. Omdat er bepaalde drempels zijn, zoals ingewikkelde formulieren. Wij proberen nu zelf in databronnen te achterhalen welke burgers we moeten bereiken.’ Daarvoor is efficiënt contact met de juiste instanties nodig. ‘Het kan heel lastig zijn om de juiste personen bij de juiste overheidsinstanties te pakken te krijgen. Dat is vaak de reden dat zo’n traject stopt. Maar mijn boodschap aan andere lokale besturen is nu juist dat het mogelijk is. Het is niet makkelijk, maar het kan.’

*Dit is het eerste deel van een artikel uit Publiek Denken 47: Dienstverlening. Lees hier verder

Beeld: Andrea Piacquadio

Delen

Reageer

*

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *